Etter et vellykket første kvartal kan kosmetikkjeden og omnikanal-aktøren Lyko nÃ¥ rapportere om et endra bedre andre kvartal, med en økning pÃ¥ 27,5 prosent opp til 277 millioner svenske kroner i omsetning. Dette tilsvarer rundt 257 millioner norske kroner.Â
Samtidig leverte selskapet et overskudd pÃ¥ 17,2 millioner svenske kroner, som kan sammenlignes med et underskudd pÃ¥ 3,7 millioner under samme periode Ã¥ret før. Om man regner med de siste tolv mÃ¥nedene, innebærer tallene i kvartalsrapporten at Lyko har omsatt for over én milliard det siste Ã¥ret.Â
- Størst er veksten innen segmentet online, der omsetningen økte med 44 prosent sammenlignet med andre kvartalet i 2018. Det er gledelig at vi lokker stadig flere besøkende og lykkes med å ta markedsandeler på nett samtidig som verdien per kjøp holder seg høy. Netthandel står i dag for 70 prosent av Lykos totale omsetningen, sier Richard Lyko, daglig leder i Lyko, i en kommentar til rapporten.
Les også: Brandsdal Group utvider i Europa med Cocopanda - Polen står for tur
Raskest vekst i Norge og Finland
Grunnen til den sterke veksten pÃ¥ nett forklarer Richard Lyko med en velfungerende og smidig netthandelsopplevelse samt et bredt produktsortiment og effektiv markedsføring. Selskapet har ogsÃ¥ blitt eksponert i det svenske TV-programmet Let's Dance i Ã¥r, noe som skal ha økt Lykos synlighet ytterligere.Â
Raskest vekst opplever selskapet imidlertid i Norge og Finland, som vokser raskere enn konsernet totalt sett.
For Ã¥ hÃ¥ndtere det økte salgsvolumet og nÃ¥ sine vekst- og lønnsomhetsmÃ¥l er en av selskapets viktigste satsninger for tiden - utbyggingen av et automatisert varelager i Vansbro, Sverige.Â
Les også: Vita-kjeden halverte resultatet i fjor
Vellykket første halvår
For Ã¥rets første seks mÃ¥neder skal salget ha økt med 26,5 prosent til 531 millioner svenske kroner, tilsvarende 492 millioner kroner. Driftsresultatet økte ogsÃ¥ fra 3,8 millioner til 35,4 millioner, som er omtrent 33 millioner norske kroner.Â
- Vårt resultat fortsetter og forbedres. Vår bruttomargin har blitt noe redusert under kvartalet og forklares av at hudpleieprodukter, med en noe lavere margin, viser en raskere vekst enn øvrige produkter. Online-segmentet har hatt store kampanjer og mottatt subsidier fra leverandører i form av markedsbidrag, som har redusert markedskostnadene, sier Lyko.