Den svenske kosmetikkjeden Lyko rapporterer sine tall for fjerde kvartal, samt for hele året 2018.
Selskapet, som Ã¥pnet ny flagship butikk pÃ¥ kjøpesenteret Oslo City før jul, kan fortelle at deres norske virksomhet vokser raskt og at selskapets totale salgsvekst økte med 20,2 prosent til 932,7 millioner svenske kroner i 2018. Dette tilsvarer rundt 859 millioner norske kroner.Â
Det er selskapets netthandel som i stor grad har drevet den sterke veksten, med 63,2 prosent av omsetningen. Hvilket tilsvarer 541,8 millioner kroner. I 2017 stod nettsalget for 52,4 prosent.Â
Richard Lyko, daglig leder i Lyko.
- Vi er veldig fornøyde med utviklingen i lønnsomheten pÃ¥ nett. Vi slo salgsrekord under Black Week og Cyber Monday der mer enn 14 000 nye kunder besøkte Lyko.se, sier Richard Lyko, daglig leder i Lyko, i en pressemelding.Â
Salget i butikk sank
Det skal imidlertid ha vært en nedgang i den fysiske handelen, der salget i butikk sank og havnet pÃ¥ 36,9 prosent av omsetningen. Dette lÃ¥ pÃ¥ 47,6 prosent Ã¥ret før. Det kan forklares av et generelt svakere marked for fysisk detaljhandel, skriver selskapet.Â
Lyko har 40 butikker fordelt i Norge og Sverige, hvor av 39 har tilhørende salonger.Â
Omnikanal-aktøren gjør stadig nye satsninger for å få best mulig flyt mellom den fysiske og digitale handelen, og lanserte blant annet et nytt system for sine frisører tidligere i januar i år.
- Våre fysiske butikker fortsetter å skape forutsetninger for nett-segmentet, da det gir oss tilgang til et attraktivt produktsortiment - en svært viktig puslespillbit i vårt konsept. Vi kommer dermed til å fortsette og satse på vårt butikknett gjennom innovasjon og sterk omnikanalstrategi, sier Lyko.
Automatisert varelager
Per dags dato er Lyko i full gang med bygget av sitt fremtidige høyteknologiske lager i Vansbro i Sverige, som skal inneholde et automatisert lagersystem. MÃ¥let er Ã¥ investere ca. 85 millioner pÃ¥ dette til sammen i 2018 og 2019.Â
- I kombinasjon med et generelt økt fokus pÃ¥ lønnsomhet er denne investeringen en viktig nøkkel i ambisjonene om Ã¥ nÃ¥ vÃ¥re langsiktige mÃ¥l.Â