Analyseselskapet Hivemind har analysert én million av de største nettstedene i Europa, basert på Alexa.com og sett nærmere på hvilken software de benytter. Gjennomgangen viser at 56 793 nettsider er nettbutikker. Av disse er 24,6 prosent bygd på Magento. Deretter følger Woocommerce (19,8 prosent), OpenCart (7,4 prosent), PrestaShop (6,4 prosent) og Shopify (5,4 prosent).
- Hvis vi bryter ned valg av netthandelsteknologi, vi kan se at Magento dominerer i store deler av Nord-Europa, for eksempel Storbritannia, Irland, Nederland, Tyskland, Danmark og Sveits, skriver Hivemind.
Lengre sør i Europa har Prestashop og Open Cart en langt sterkere posisjon enn her i nord. Om vi ser på de aller største nettsidene har fortsatt Magento en sterk posisjon med sin Enterprise-versjon, men da får de mer konkurranse av blant annet IBM WebSphere, ATG, Hybris og Demandware.
Blant de norske nettbutikkene som benytter Magento finner vi blant annet Stormberg, Vita, Enklere Liv og Get Inspired.
Det finnes dessverre ingen full oversikt over hvilke plattformer norske nettbutikker benytter. Målt i antall nettbutikker har Mystore og 24Nettbutikk utvilsomt en sterk posisjon. Målt i omsetning blir markedet mer uoversiktlig, med Magento, Hybris, Multicase og EPiServer blant de mer kjente og dominerende plattformene.