Tirsdag denne uken ble det klart at Visma Retail, nærmest som troll av eske, kjøper Magento-spesialisten Trollweb for en ukjent sum.
Oppkjøpet begrunnes med Visma Retails ønske om å styrke sin strategiske satsning på løsninger for netthandel.
- Vi ser store endringer i retailbransjen. Vi anbefaler ikke lenger våre kunder å ha en digital strategi, men å ha en strategi i en digital verden. Med dette følger endringer i verdikjedene for våre kunder, og vi ønsker å få et sterkere feste hva gjelder netthandel. Trollweb leverer netthandelsløsninger til aktører innen detaljhandel og B2B, og har et tett samarbeid med underleverandører innen netthandel i Norden. Vi ser at strategien Trollweb har vil skape merverdi for våre kunder, sier Peter Fischer, divisjonsdirektør i Visma Retail, i en pressemelding.
«Trollene» i Trollweb er tydeligvis også godt fornøyd med hva som har skjedd.
- Vi ser frem til å ta imot enda flere kunder, kunne jobbe enda tettere med Visma og bygge verdensledende butikk- og netthandels-løsninger til kunder foreløpig lokalisert i Norden, sier Yngve Bollie, COO i Trollweb, i den samme pressemeldingen.
Nettfokus
Trollweb vil bygge opp et apparat fokusert på netthandel i Stockholm og sentralt i Oslo, der mange av selskapets kunder er lokalisert.
Visma leverer programvare, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet.
500 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 300 000 bruker Visma som hosting-partner.
Konsernet har 5 500 ansatte og hadde i 2015 en omsetning på 8,338 milliarder kroner.
(Foto: Trollweb)