Pengene som Maloramå nå ønsker å hente inn skal brukes til både oppkjøp og organisk vekst. Malorama-konsernet består i dag av en malinggrossist (Fargeringen), 16 B2B-butikker (Mal Proff) og 116 franchisebutikker samlet i kjeden Fargerike.
Med en markedsandel på 33 prosent er Malorama-konsernet ledende i Norge på maling og tilbehør. Nå vil de også inn på områder som flis, våtromsplater, solskjerming og mur, bekrefter administrende direktør Nils Sund overfor Finansavisen.
- Med en tredjedel av markedet er vekstpotensialet lavt. Men potensialet innen beslektede bransjer er stort. Vi vil modernisere og konsolidere.
Selskapet eies i dag av cirka 700 aksjonærer, i hovedsak malere, Fargerike-butikksjefer, investorer og ansatte. Totalt omsatte selskapet i 2015 for 1,7 milliarder kroner, med vel 61 millioner kroner før skatt. I årets første halvår omsatte selskapet for 927 millioner kroner, hvilket er noe bedre enn samme periode i fjor.
- Målet er å komme opp i en samlet omsetning i gruppen på 5 milliarder kroner, det er realistisk, sier Sund til næringslivsavisen.
Malorama sin historie strekker seg tilbake til 1950-tallet og Malernes Andelslag. I 2009 ble selskapet omdannet til aksjeselskap og i 2010 fusjonerte de med Colorama som eide Fargerike og Fargeringen.