Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Mange kunder er villige til å betale frakt

Mange kunder er villige til å betale frakt
Betalingsviljen for frakt kan være høyere enn du tror, mener Bring.
Foto: Istock
therese.karlsrud.haugen

Betinget frakt kan øke handlesum og konvertering i nettbutikker.

ANNONSE

Det har lenge vært en trend blant nettbutikker å tilby fri frakt for å lokke til seg flere kunder. Nå har dog store aktører som både Zalando og H&M valgt å gå bort fra dette, og heller innføre en beløpsgrense, som kunden må overskride før frakten blir gratis.

Det har skjedd en økning i antall kunder som forventer fri frakt fra de siste årene, men i følge en ny rapport fra Bring er det langt flere som får fri frakt uten å forvente det. Det betyr at enkelte nettbutikker trolig taper en del på dette tilbudet.

Test ut betalingsviljen

Det fremkommer i undersøkelse som er basert på svar fra 3000 forbrukere i Norden, at over halvparten av respondentene som har handlet på nett de siste seks månedene, også har valgt å handle mer for å oppnå fri frakt. 

- Dette viser at det kan være en løsning å benytte betinget fri frakt for å øke både handlesum og konvertering, skriver Bring i rapporten. 

Bring mener at nettbutikker må teste ut betalingsviljen til kundene før de tilbyr gratis frakt, for å ikke "gi bort penger" uten å få noe tilbake. 

Hold deg oppdatert på priser

Det er dog viktig å finne rett prisnivå om man skal tilby betinget frakt. Det avhenger både av hvilke produkter du selger, hvilke land du selger til og hva konkurrentene ligger på. 

For eksempel skal visst nok nordmenn være de mest betalingsvillige for frakt, mens kvinner generelt kommer ut som de mest prissensitive i undersøkelsen. 

- Hold deg oppdatert på fraktpriser hos konkurrenter og i markedet. Test fraktpriser jevnlig for å kjenne kundenes betalingsvilje, tipser Bring. 

Tydelig informasjon

Priser og vilkår på levering og retur påvirker kundens kjøpsbeslutning. Det er derfor viktig å kommunisere ut hva det er de betaler for, som for eksempel ekspress eller hjemlevering. 

Om fraktalternativet eller prisen på frakten ikke er som kunden forventer, kan det føre til avbrutt kjøp. I følge undersøkelsen skal 40 prosent av de spurte kvinnene ha svart at de har avbrutt eller vurdert å avbryte et kjøp på grunn av pris eller fordi det er for tungvint å finne informasjon om vilkår. 

- Informasjonen bør være tilgjengelig fra kunden starter kjøpet. En kunde som ikke blir informert om priser og vilkår før de er i kassen eller etter kjøpet, vil ofte bli mer misfornøyd enn dersom dette var tydelig fra starten av kjøpet. 

Del artikkel: