«Det digitale paradokset» kaller konsulentselskapet Accenture sine funn. 75 prosent forventer store digitale omveltninger i årene fremover. Kun 25 prosent har en strategi for å komme de digitale endringene i møte.
- Mange misforstår digital strategi. De tror det handler om å ta i bruk ny teknologi, men det handler om å finne nye forretningsmodeller, sier Pål Ødegaard til Finansavisen. Ødegaard leder strategidivisjonen i Accenture her i Norge.
Han påpeker at en digital strategi handler om mer enn nettsider, skytjenester og sosiale medier. Det handler å skape nye inntektsstrømmer, skille seg ut fra konkurrentene og snu opp ned på hvordan ting blir gjort.
- Det handler om bruk av ny data og teknologi på eksisterende forretningsprosesser eller – kanaler for å redusere kostnader eller forbedre produktivitet, for eksempel ved å introdusere en online salgskanal.
Tall fra Accenture viser at hovedmotivasjonen til de som satser digital er:
- Møte behovene til eksisterende kunder bedre (31 prosent)
- Redusere kostnader (28 prosent)
- Nye inntektsstrømmer (11 prosent)
(Foto: Accenture)