Du har sikkert hørt begrepet konverteringsoptimalisering (CRO, Conversion rate Optimization) og du har sikkert oversikt over hva en A/B-test er. Men om du tror konverteringsoptimalisering bare handler om å A/B-teste en knappefarge eller legge inn et nytt bilde og vips! Så økte konverteringen med 130%. Da har du nok misforstått konseptet litt.
Det er klart det finnes raske grep for å løfte sin konverteringsrate et lite hakk. Som det å se over, og forenkle, sin betalingsprosess, utforske søkefunksjonens funksjonalitet, løfte kundeomtaler og ha tydelige Call To Actions (for eksempel knapper og lenker). Har man i tillegg et nettsted som ikke har fått så mye kjærlighet de siste årene så finnes det enda flere quick-fixes som man kan implementere for å raskt se en forbedring.
Det mange ikke tenker på er at det også kan bli en utfordring i seg selv å finne quick-fixes når man dag ut og dag inn sitter på sitt eget nettsted. Snøblindheten slår fort inn når man kan, og vet, alt om sitt eget nettsted. Iblant glemmer man også at mange av de besøkende er førstegangsbesøkere som faktisk er hos deg for aller første gang. Da kan det bli vanskelig å gjøre noe med svakhetene på egenhånd, selv om det handler om de mest enkle og mest åpenbare tiltakene.
Men konverteringsoptimalisering handler om så mye mer enn A/B tester og quick-fixes.
Det er ikke i selve A/B testene eller i søken etter ”quick fixene” utfordringen ligger, hvem som helst kan implementere et script og begynne med A/B testing eller lese et ”3-steg-for-å-øke-din-konvertering” blogginnlegg. Det vanskelige er å finne og skape en relevant og datadrevet hypotese. Altså en påstand om virkeligheten, basert på den data man allerede har samlet inn om sine besøkende.
Etter man har gjort alle best practice triksene som står i håndboken må man derfor begynne å analysere sin egen data, ellers gjetter man jo bare helt vilt og man kan fort ”skyte i blinde”.
Konverteringsoptimalisering handler om å skape en langsiktig tilvekst basert på innsikt fra sitt analyseverktøy og brukernes interaksjon med nettstedet. Og så klart ligger det en god porsjon med webpsykologi oppe i det hele – å se og forstå helheten.
Din unike side setter dine unike mål
Alle nettsteder er ulike og glem ikke at det er ditt nettsteds unike behov som danner grunnlaget for hvilke målsetninger og KPI`er du ønsker å oppnå. Konverteringsoptimalisering handler ikke om å få så mange besøkere som mulig til nettstedet eller å ha et råflott design, det handler om å forbedre og forenkle veien fra ”page entry” til ”page exit” for sin allerede eksisterende trafikk.
Når man skal starte med konverteringsoptimalisering er det veldig viktig å tenke på følgende:
- Tydeliggjøre målsetningen og hensikten med sin konverteringsoptimalisering
- Bestemme hvilke KPI`er (Key Performance Indicator) man skal ta utgangspunkt i
- Sette opp sitt analyseverktøy med korrekt segmentering for å samle inn relevant data
- Analysere og fordype seg i all data som blir samlet inn
- Planlegge sin konverteringsstrategi
Hvorfor jobbe kontinuerlig med CRO?
Det finnes mange årsaker til hvorfor du burde jobbe kontinuerlig med CRO på fast basis.
Først og fremst så kommer det alltid til å finnes forbedringspotensial uansett hvor velsignet ditt nettsted er og uansett hvor mange besøkere du i dag konverterer. I en gjennomsnittlig nettbutikk ligger konverteringsraten mellom 0,5-3%, så det er alltid rom for forbedring. Husk at det også finnes de som har en konverteringsrate på 7%, hva gjør de for å få til det?
Dersom du gjør en bedre jobb med å konvertere flere av dine besøkere som du allerede har på ditt nettsted får du ikke bare fornøyde besøkere/kunder, du får også en økt ROI (Return on Investment) og en langt lavere CPA-kostnad (Cost per Acquisition). Det er helt enkel mer kostnadseffektivt å konvertere en høyere prosent av dine besøkende du allerede har på ditt nettsted fremfor å betale for mer annonsering for å skaffe deg økt trafikk.
*RightBrain jobber med å analysere sine kunders data og finne de skjulte svakhetene, og de guider de gjennom hele forbedringsprosessen.