Hvert kvartal måler byrået Netlife Research temperaturen på utvalgte norske nettsteder. Banker, børsnoterte selskaper, frivillige organisasjoner, kommuner, nettbutikker, statlige etater, Norges største nettsteder og universiteter og høgskoler blir vurdert.
Sentralt i undersøkelsen står mobiltilpasning av nettsteder. Nettsteder som ikke er mobiltilpasset blir ofte vanskelige å bruke på mobiltelefoner og nettbrett. Derfor varsler Google at de fra 21. april vil sende slike nettsteder nedover på søkerangering når folk søker med mobile enheter og i stedet rangere mobiltilpassede nettsteder høyere.
– 28 prosent av nettstedene i vårt utvalg kan ramle nedover i søkeresultater i Google på mobil fra og med 21. april. Det er alvorlig – og fortjent. Investeringer i søkemotoroptimalisering og annet for å bli synlige i Google-søk vil tape mye av sin verdi. Flere nettsteder, som for eksempel nettbutikker, vil i tillegg mest sannsynlig gå glipp av inntekter, sier markedssjef og gründer Jostein Magnussen i Netlife Research i en pressmelding.
Rådgiver Audun Rundberg i i Netlife Research mener det er riktig av Google å straffe de aktørene som fortsatt ikke har tilpasset sine nettsteder.
– Google har egentlig vært grei som ikke har gjort dette før. Nettet utvikler seg. Mobiltilpasning er ikke bare kjekt, men helt nødvendig for å gi en god nok brukeropplevelse. De som ikke har tatt dette innover seg får nå et ekstra spark bak, sier Rundberg.
Med et begrenset utvalg (80 virksomheter inngår i undersøkelsen), skal man være forsiktig med å trekke konklusjoner, men at det fortsatt er mange norske nettbutikker og andre typer nettsteder som fortsatt ikke har tilpasset sin nettsider til den økende andelen søk fra mobil, er godt kjent. I undersøkelsen til Netlife Research har de sett nærmere på åtte kategorier á ti virksomheter. Verst står det til hos banker og frivillige organisasjoner. Fire av de ti nettstedene i hver av disse kategoriene er ikke mobiltilpasset. Heller ikke tre av ti statlige, nettbutikker, kommuner og børsnoterte virksomheter blir oppfattet som mobilvennlige av Google. I kategorien ”største nettsteder” er alle mobiltilpassede.
Blant nettbutikkene som fortsatt ikke har mobiltilpasset sine nettsider, finner vi blant annet Norges største nettbutikk, Komplett.no.
(Foto: Netlife Research. Bildet viser Jostein Magnussen)