eHandel.com har siden i fjor sommer hatt som mål å presentere forkjellige oppstarts-selskaper for leserne våre.
Åtte utvalgte nettbutikker kan alle konkludere med at fjoråret ikke var så verst.
Her får du en kort presentasjon av nettbutikkenes omsetningstall for 2015 og 2016, samt resultatet før skatt for i fjor.
Lightup.no: Lysmesteren Martin Erlandsen satt i fjor igjen med et overskudd på 260 000 kroner etter å ha solgt lamper og annet belysningsmateriale for 15,227 millioner kroner. I 2015 var omsetningen for selskapet som holder til i Rogaland på 11,284 millioner kroner.
Motehus.no: Eirik Fuglestad tok gründerfag på skolen. I hybris etablerte han nettbutikk i studentkollektivet han bodde i og solgte t-skjorter til menn. Siden har han skrudd om på konseptet og henvender seg i dag først og fremst til kvinner. I fjor omsatte han i all hovedsak klær og sko for 29,562 millioner kroner - 5,023 millioner kroner mer enn i 2015. Resultat før skatt i fjor var på 24 000 kroner.
Festutstyr.no: Minstemann i denne oversikten er også blitt større. Det startet med én slushmaskin - som raskt ble flere. I fjor fikset Follo-duoen Liv Anett Askevold Oppegård og Markus Molin Wang fest og moro i hele Norge for 2,5 millioner kroner. Det er nøyaktig én million kroner mer i omsetning enn året før. Resultat før skatt i fjor endte på 313 000 kroner for festduoen fra Follo.
Game-on.no: Dette er nettbutikken for de med interesse for paintball, luftvåpen og softguns. Eirik S. Jacobsen uttalte følgende til eHandel.com i august i fjor:
- Klarer vi 25 millioner kroner i år så er vi fornøyde. Vi vil heller selge for 25 millioner kroner og ha 500 000 igjen på bunnlinja enn å selge for 50 millioner kroner og gå 500 000 i minus.
I 2015 solgte han varer for 23,939 millioner kroner, mens han i fjor kom litt nærmere 25-millionersgrensen med en totalomsetning på 24,188 millioner kroner. I fjor satt selskapet hans igjen med et overskudd på 1,032 millioner kroner.
Eirik S. Jacobsen Foto: Atle Skogli/Game-on.no
Lillelam.no: Dette er historien om småbarnsmødrene som ikke fant de ullklærne de ville ha, og som derfor etablerte sitt eget selskap. 13 år senere solgte seks ansatte ullklær på nett, og via en rekke forhandlere, ullkær for 25,758 millioner kroner. En omsetningsvekst på drøyt 4,7 millioner kroner mer enn i 2015. Overskuddet for 2016 endte på småpene 4,141 millioenr kroner for den «lille» ullbedriften.
Suserisivet.no: Det går så det suser på nett for Siv Heleen Grødem og hennes ni digitalt ansatte. 3,078 millioner kroner i overskudd etter en omsetning på 19,828 millioner kroner i fjor er ikke ueffent for Vestfold-selskapet. I 2015 omsatte det samme selskapet for 14,794 millioner kroner. Med andre ord; en pen vekst.
Get Inspired: Bare så det er sagt; dette er ikke lenger en liten gründer-bedrift. Søskenparet Silje og Sindre Landevåg er en vekstmaskin ut av en annen verden. Fra 2015 og en omsetning på 79,332 millioner kroner, vokste de med nesten 60 prosent og endte opp med salg av tur- og treningsklær til damer for til sammen 124,687 millioner kroner i 2016. Og bra topptall ble kronet med bra bunntall. Trønder-bedriften fikk solide 7,872 millioner kroner i overskudd i fjor.
Sindre og Silje Landevåg signerte nylig en kontrakt som slapp Salvesen & Thams inn på eiersiden. Foto: Get Inspired
Rockdenim.no: Erik Dahl nettselger klær for den selvsikre Alfa-hannen som ikke skyr oppmerksomhet.
Og det er tydelig at mange norske menn er ganske vågale i klesveien og finner veien til nettbutikken hans. I fjor omsatte Rock Denim for 16,663 millioner kroner, en oppgang fra 2015 som omsetningsmesig stoppet på 12,238 millioner kroner.
Bedriften som holder hus på Økern i Oslo endte opp med et overskudd på 1,155 millioner kroner i fjor.
(Kilde: Proff.no)