ANNONSE

Marked.no-sjefen Stine Røsand: - Jeg har verdens beste jobb

Marked.no-sjefen Stine Røsand: - Jeg har verdens beste jobb
Netthandel

Norway Cup-vinneren fra Oppsal har planene klare for hvordan hun skal få Marked.no-skuta på rett kurs.

ANNONSE

Det første driftsåret til Marked.no må sies å være preget av en del skjær i sjøen.

16. februar i fjor ble nettmatbutikken lansert. I september samme år forlot Ole Petter Wie sjefsstolen med umiddelbar virkning.

I desember kunne Ole Vinje, Komplett-sjef og styreleder i Marked.no, annonsere at de hadde funnet en ny direktør; Stine Røsand.

Rotete start - men klar som et egg

Samtidig uttalte Vinje at det ikke var noe poeng i å pynte på resultatet, og at oppstarten var mye tøffere enn de hadde forestilt seg. Målet var en omsetning på 200-300 millioner kroner. De endte opp med en omsetning på rundt 40 millioner kroner - og 94 millioner kroner i minus.

Med andre ord; en litt annen åpning på mateventyret enn først antatt.

- Og dette kastet du deg ut i og går på med friskt mot, Røsand. Hva var det som egentlig fikk deg til å takke ja til stillingen?

- Dette var en mulighet jeg ikke kunne la passere, sier Røsand, som etter et år som økonomiansvarlig i samme selskap rykket opp til topps.

Hun omtaler det hun driver på med som verdens beste jobb.

- En haug med entusiastiske folk, solide eiere i ryggen og med meg som mer enn middels interessert i logistikk. Valget var enkelt, ifølge 31-åringen som kan skilte med en master i finansiell økonomi fra Trondheim, og som har erfaring fra blant annet PWC og Optimera.


KLARE TIL PAKKING: Hundrevis av plastposer er klargjort for pakking. Om noen timer er alle disse posene borte vekk - på vei til en kunde.

KLARE TIL PAKKING: Hundrevis av plastposer er klargjort for pakking. Om noen timer er alle disse posene borte vekk - på vei til en kunde.

Selskapets tre viktigste eiere er Komplett, der Stein Erik Hagens Canica Invest er største aksjonær, og investeringsselskapene Sundt og Klaveness Marine.

- 40 millioner kroner isolert sett er ikke så verst med tanke på at 2016 var vårt første driftsår, sier Røsand.

En fysisk kamp

Kolonial.no, en annen storaktør innen samme bransje som så dagens lys i 2013, omsatte i 2015 for 75 millioner kroner.

Da skal det for ordens skyld nevnes at mens Marked.no med sine sterke eiere kunne dunke på fra dag én, hadde Kolonial.no en litt roligere finansiell tilnærming til vekst og markedsføring.

Mange tenker at Kolonial.no er hennes og Marked.nos største konkurrent. Røsand avfeier den påstanden kontant.

- Våre konkurrenter er de fysiske butikkene. Nettmatbransjen tar bare én prosent av markedet. Jeg vil jobbe for at nettbransjen sammen skal løfte seg og bli sterkere. Det blir for dumt om vi skal kjempe med Kolonial.no om den ene prosenten, når det er 99 andre å forsyne seg av, sier Røsand til Netthandel.no.

Den fotballinteresserte damen, som abonnerte på fotballbladet Boing da de fleste av hennes jevnaldrende venninner fikk hestebladet Penny i posten da de var små, vet hva hun skal fokusere på i år.

Barnefamiliene og middagsbordene

- Vi skal kapre barnefamiliene og vinne middagsbordene rundt omkring i de norske hjem, sier hun bestemt. Hva er det som får folk til å gå i butikken? spør hun så - før hun sekundet senere gir svaret.

- Når man er tom for middagsmat. Middagsbehovet er nok den mest drivende faktoren for at man oppsøker en fysisk butikk. Så blir alt annet med på det lasset, enten det er melk eller gladpack, sier Røsand.

Per i dag kan Røsand tilby rundt 4000 forskjellige produkter som kjøres hjem til kundene fra lageret og kontorene som de disponerer ved Østre Aker vei i Groruddalen.

Det 5000 kvadratmeter store lageret blir snart 2500 kvadratmeter større.


BILPARKEN: Marked.no disponerer i dag 24 av disse bilene. 15 nye er på vei.

BILPARKEN: Marked.no disponerer i dag 24 av disse bilene. 15 nye er på vei.

Tall er bare et nummer

Røsand er ikke så opptatt av om hvor mange varer de har. Det hun bryr seg om er at de har det som kundene trenger og vil ha - til en akseptabelt, billig pris.

- 4000 eller 7000 varer er ikke så viktig. Det som er viktig for oss er å ha det som målgruppen vår vil ha, altså primært barnefamiliene. Så for meg blir antall produkter egentlig ganske uvesentlig. Det blir ikke god butikk av å ha varer på lager som ikke etterspørres.

- Hvordan skal dere bli bedre i år enn i fjor?

- Det er ganske enkelt. Vi må jobbe på med å få opp volumet, og bli enda mer effektive på lager- og distribusjonssiden, sier Røsand.

I dag er det rundt 100 fast- og deltidsansatte i selskapet. 24 biler er allerede i full sving med å kjøre ut varer - 15 nye biler er i bestilling.

- En strategi er ingen hyllevarmer

Hver eneste uke gjennomføres det et uformelt møte, med alle de ulike avdelingene til stede, for raskt å gjøre opp status for uken som har gått.

Røsand har nemlig en rendyrket strategi som omfatter tre ting: Forberede, gjennomføre, evaluere.

- En strategi er ikke en hyllevarmer. Den må pleies og etterses. Ser vi at det er et problem som gjentar seg, kan vi umiddelbart gripe inn og løse det. Vi skal - og må - være bevegelige og tilpasningsdyktige. Også skaper disse møtene, hvor vi alle står, en utrolig god lagånd.

- En annen ting jeg lurer på, Røsand. Hvorfor skal jeg velge dere fremfor noen av de andre aktørene der ute?

- Vi er billigst, er det første hun sier kjapt - helt uten skjemsel i stemmen.

- Også er vi de eneste som tilbyr hjemmelagde middagsretter, sier Røsand, som kjapt viser en ganske snasen finesse i appen deres.

Enhver smarttelefon kan raskt omgjøres til en scanner. Og smarttelefonen er noe som aldri befinner seg langt unna eieren. Dag så vel som natt.

Ser du at leverposteiboksen begynner å tømmes når du smører matpakker til ungene dine, kan du enkelt sveipe telefonen over strekkoden på boksen; og vips, så er en ny leverposteiboks ført opp på handlelisten din.


FERSKE VARER: Om du skulle lure, så er varene som leveres akkurat like friske og fine som de du får i nærbutikken din.

FERSKE VARER: Om du skulle lure, så er varene som leveres akkurat like friske og fine som de du får i nærbutikken din.

Har ryddegenet på plass

Røsand kan på mange måter oppfattes som den personen som skal «rydde opp i Marked.no-rotet» fra i fjor.

Også på hjemmebane, sammen med mann og barn, slår ryddeegenskapene inn.

- Jeg blir ekstremt tilfreds av å rydde. De som kjenner meg vet at det blir mange turer til Haraldrud Gjenvinningsstasjon på meg, sier hun avslutningsvis.

(Alle foto: Bjørn Skomakerstuen)

Del artikkel: