Det første driftsĂ¥ret til Marked.no mĂ¥ sies Ă¥ være preget av en del skjær i sjøen.
16. februar i fjor ble nettmatbutikken lansert. I september samme Ă¥r forlot Ole Petter Wie sjefsstolen med umiddelbar virkning.
Rotete start - men klar som et egg
Samtidig uttalte Vinje at det ikke var noe poeng i Ă¥ pynte pĂ¥ resultatet, og at oppstarten var mye tøffere enn de hadde forestilt seg. MĂ¥let var en omsetning pĂ¥ 200-300 millioner kroner. De endte opp med en omsetning pĂ¥ rundt 40 millioner kroner - og 94 millioner kroner i minus.
Med andre ord; en litt annen Ă¥pning pĂ¥ mateventyret enn først antatt.
- Og dette kastet du deg ut i og gĂ¥r pĂ¥ med friskt mot, Røsand. Hva var det som egentlig fikk deg til Ă¥ takke ja til stillingen?
- Dette var en mulighet jeg ikke kunne la passere, sier Røsand, som etter et Ă¥r som økonomiansvarlig i samme selskap rykket opp til topps.
Hun omtaler det hun driver pĂ¥ med som verdens beste jobb.
- En haug med entusiastiske folk, solide eiere i ryggen og med meg som mer enn middels interessert i logistikk. Valget var enkelt, ifølge 31-Ă¥ringen som kan skilte med en master i finansiell økonomi fra Trondheim, og som har erfaring fra blant annet PWC og Optimera.
KLARE TIL PAKKING: Hundrevis av plastposer er klargjort for pakking. Om noen timer er alle disse posene borte vekk - pĂ¥ vei til en kunde.
Selskapets tre viktigste eiere er Komplett, der Stein Erik Hagens Canica Invest er største aksjonær, og investeringsselskapene Sundt og Klaveness Marine.
- 40 millioner kroner isolert sett er ikke sĂ¥ verst med tanke pĂ¥ at 2016 var vĂ¥rt første driftsĂ¥r, sier Røsand.
En fysisk kamp
Kolonial.no, en annen storaktør innen samme bransje som sĂ¥ dagens lys i 2013, omsatte i 2015 for 75 millioner kroner.
Da skal det for ordens skyld nevnes at mens Marked.no med sine sterke eiere kunne dunke pĂ¥ fra dag Ă©n, hadde Kolonial.no en litt roligere finansiell tilnærming til vekst og markedsføring.
Mange tenker at Kolonial.no er hennes og Marked.nos største konkurrent. Røsand avfeier den pĂ¥standen kontant.
- VĂ¥re konkurrenter er de fysiske butikkene. Nettmatbransjen tar bare Ă©n prosent av markedet. Jeg vil jobbe for at nettbransjen sammen skal løfte seg og bli sterkere. Det blir for dumt om vi skal kjempe med Kolonial.no om den ene prosenten, nĂ¥r det er 99 andre Ă¥ forsyne seg av, sier Røsand til Netthandel.no.
Den fotballinteresserte damen, som abonnerte pĂ¥ fotballbladet Boing da de fleste av hennes jevnaldrende venninner fikk hestebladet Penny i posten da de var smĂ¥, vet hva hun skal fokusere pĂ¥ i Ă¥r.
Barnefamiliene og middagsbordene
- Vi skal kapre barnefamiliene og vinne middagsbordene rundt omkring i de norske hjem, sier hun bestemt. Hva er det som fĂ¥r folk til Ă¥ gĂ¥ i butikken? spør hun sĂ¥ - før hun sekundet senere gir svaret.
- NĂ¥r man er tom for middagsmat. Middagsbehovet er nok den mest drivende faktoren for at man oppsøker en fysisk butikk. SĂ¥ blir alt annet med pĂ¥ det lasset, enten det er melk eller gladpack, sier Røsand.
Per i dag kan Røsand tilby rundt 4000 forskjellige produkter som kjøres hjem til kundene fra lageret og kontorene som de disponerer ved Ă˜stre Aker vei i Groruddalen.
Det 5000 kvadratmeter store lageret blir snart 2500 kvadratmeter større.
BILPARKEN: Marked.no disponerer i dag 24 av disse bilene. 15 nye er pĂ¥ vei.
Tall er bare et nummer
Røsand er ikke sĂ¥ opptatt av om hvor mange varer de har. Det hun bryr seg om er at de har det som kundene trenger og vil ha - til en akseptabelt, billig pris.
- 4000 eller 7000 varer er ikke sĂ¥ viktig. Det som er viktig for oss er Ă¥ ha det som mĂ¥lgruppen vĂ¥r vil ha, altsĂ¥ primært barnefamiliene. SĂ¥ for meg blir antall produkter egentlig ganske uvesentlig. Det blir ikke god butikk av Ă¥ ha varer pĂ¥ lager som ikke etterspørres.
- Hvordan skal dere bli bedre i Ă¥r enn i fjor?
- Det er ganske enkelt. Vi mĂ¥ jobbe pĂ¥ med Ă¥ fĂ¥ opp volumet, og bli enda mer effektive pĂ¥ lager- og distribusjonssiden, sier Røsand.
I dag er det rundt 100 fast- og deltidsansatte i selskapet. 24 biler er allerede i full sving med Ă¥ kjøre ut varer - 15 nye biler er i bestilling.
- En strategi er ingen hyllevarmer
Hver eneste uke gjennomføres det et uformelt møte, med alle de ulike avdelingene til stede, for raskt Ă¥ gjøre opp status for uken som har gĂ¥tt.
Røsand har nemlig en rendyrket strategi som omfatter tre ting: Forberede, gjennomføre, evaluere.
- En strategi er ikke en hyllevarmer. Den mĂ¥ pleies og etterses. Ser vi at det er et problem som gjentar seg, kan vi umiddelbart gripe inn og løse det. Vi skal - og mĂ¥ - være bevegelige og tilpasningsdyktige. OgsĂ¥ skaper disse møtene, hvor vi alle stĂ¥r, en utrolig god lagĂ¥nd.
- En annen ting jeg lurer pĂ¥, Røsand. Hvorfor skal jeg velge dere fremfor noen av de andre aktørene der ute?
- Vi er billigst, er det første hun sier kjapt - helt uten skjemsel i stemmen.
- OgsĂ¥ er vi de eneste som tilbyr hjemmelagde middagsretter, sier Røsand, som kjapt viser en ganske snasen finesse i appen deres.
Enhver smarttelefon kan raskt omgjøres til en scanner. Og smarttelefonen er noe som aldri befinner seg langt unna eieren. Dag sĂ¥ vel som natt.
Ser du at leverposteiboksen begynner Ă¥ tømmes nĂ¥r du smører matpakker til ungene dine, kan du enkelt sveipe telefonen over strekkoden pĂ¥ boksen; og vips, sĂ¥ er en ny leverposteiboks ført opp pĂ¥ handlelisten din.
FERSKE VARER: Om du skulle lure, sĂ¥ er varene som leveres akkurat like friske og fine som de du fĂ¥r i nærbutikken din.
Har ryddegenet pĂ¥ plass
Røsand kan pĂ¥ mange mĂ¥ter oppfattes som den personen som skal «rydde opp i Marked.no-rotet» fra i fjor.
OgsĂ¥ pĂ¥ hjemmebane, sammen med mann og barn, slĂ¥r ryddeegenskapene inn.
- Jeg blir ekstremt tilfreds av Ă¥ rydde. De som kjenner meg vet at det blir mange turer til Haraldrud Gjenvinningsstasjon pĂ¥ meg, sier hun avslutningsvis.
(Alle foto: Bjørn Skomakerstuen)