Med Airbnb og Uber i førersetet har delingsøkonomien virkelig fått fart på seg. Nylig ble Resterant.no lansert. Dette er en markedsplass for kjøp og salg av hjemmelaget mat. Selger velger selv om man ønsker å levere ut maten selv eller om kunden selv må hente maten hjemme hos kokken. Markedsplassen tar selv en prosentsats av hver transaksjon.
Tjenesten minner altså mye om store markedsplasser for mat som Just Eat og Foodora, men i motsetning til de to nevnte konseptene, retter ikke Resterant seg mot de profesjonelle kokkene. Tanken er at kundene skal få kjøpt helt vanlig mat på nettsidene til Resterant. Enn så lenge gjelder tilbudet kun i Oslo, men flere byer kan bli aktuelt etter hvert.
- Det handler om å få et billig, kjapt og godt hjemmelaget måltid på en enkel måte. Vi håper at vi kan endre matvanene til folk og tror vi har et konsept mange kan ha glede av. Mat er viktig! Vi vil hjelpe folk til å få i seg skikkelig mat selv om man ikke rekker å lage selv, sier Henrik Tveter som er en av to gründere bak konseptet til Aftenposten.
Gründerne har åpenbart utfordret markedet med sitt konsept, noe som bekymrer Mattilsynet som omtaler det som «i skjæringspunktet mellom trygg mat og hva man skal kunne tillate av innovasjon». Samtidig påpeker de at de liker kreativitet og sier det er mulig å organisere et prosjekt som dette på en god måte. Resterant opplyser til Aftenposten at de er i dialog med Mattilsynet.