Det er interesseorganisasjonen Dansk Mode & Textil, som organiserer danske tøyprodusenter og -leverandører, som kan avsløre at virksomhetenes egne nettbutikker i snitt stĂ¥r for 7-8 prosent av omsetning.
Til sammenlikning stĂ¥r de store markedsplassene som Zalando, Boozt og Miinto for 18 til 20 prosent av omsetningen til de undersøkte selskapene. Hos enkelte aktører stĂ¥r salg via tredjepart for hele 65 prosent av salget.
Â
- Motebransjen opplever store forandringer, og netthandel tar en større andel av salget, mens de fysiske butikker blir færre. Vi spĂ¥r, at den utviklingen fortsetter og akselrerer de kommende Ă¥rene, sier international sjef Michael Hillmose hos Dansk Mode & Textil til det danske nettstedet Finans.
Â
OgsĂ¥ norske moteselskaper selger nĂ¥ via de store markedsplassene. Den danske markedsplassen Miinto har sikret seg et solid grep blant lokale motebutikker i Norge, mens Zalando har sikret set avtaler med blant annet motemerket Holzweiler og den Varner-eide kleskjeden BikBok.
Â