ANNONSE

Marte Kloumans 3 råd til norske nettbutikker

Marte Kloumans 3 råd til norske nettbutikker
Marte Klouman.
Foto: Pressefoto
Magnus Hjelle

Marte Klouman fra Netthandelskolen er sjette ekspert ut i sommerens artikkelserie, der vi forsøker å gi konkrete råd til norske netthandelsaktører.

ANNONSE

Netthandelsprisene som deles ut på Load i september, er utvilsomt Norges gjeveste priser innen netthandel. Juryen legger ned mye arbeid i å analysere markedet og kåre Norges beste nettbutikker. En av juryens medlemmer er Marte Klouman fra Netthandelskolen. I likhet med resten av juryen gir hun sine beste råd her på eHandel.com. Du kan lese flere råd om netthandel her.

Marte Klouman

Marte Klouman driver Netthandelskolen og hjelper flinke folk å selge mer via nett. Dette gjør hun via kurs, foredrag, rådgivning, coachinggrupper og som medlem i et par styrer. Marte jobber med alt fra gründere av små nettbutikker til digitale ledere i store norske retailkjeder. Selv har Marte jobbet med salg, kundeservice og markedsføring siden 1995, siden 2006 på nett, blant annet som e-handelssjef hos XXL.

1) Gi meg noe mer! Vær personlig, inspirer og engasjer!

En god nettbutikk er ikke en ren produktkatalog på nett. Det var bra nok for 10 år siden. Det er ikke bra nok nå. Jeg får mer lyst til å kjøpe av deg hvis jeg fornemmer at du er eksperten på det du tilbyr, at du virkelig bryr deg og at du har noe å tilby meg også i den fasen der jeg bare orienterer meg. 

Et ekte engasjement for produktene og meg som kunde vil avspeile seg i alt fra produktpresentasjonen til hvordan du kommuniserer i sosiale medier. Ta en kikk på ditt redaksjonelle innhold, ordrebekreftelsen, kundeservicen eller om oss-siden – det kryr av muligheter til å skille seg ut og gi litt mer!

2) Ikke få meg til å tenke

Det bør være SUPERENKELT å handle hos deg. Dette er så basic, likevel er det overraskende mange som feiler her. Når jeg kommer til deg første gang, bør jeg øyeblikkelig skjønne hva du tilbyr, hva som er bra med det og helt intuitivt klare å bevege meg på nettsiden helt frem til ordren er fullført i kassen (ja, SÆRLIG på mobil). 

Kommuniser klart og tydelig. Fremhev hvorfor jeg bør handle hos akkurat deg. Finn ut hvor det er friksjon og gjør alt du kan for å fjerne den.

3) Husk kremmerskapet

Siden jeg er trygg på at mine medjurymedlemmer vil fremheve bruk av data og personalisering, velger jeg meg kremmerskap som punkt tre. Å tenke som en kremmer, evne å SELGE produktene, er minst like viktig på nett som i en fysisk butikk. 

Ha relevante og selgende kampanjer, overbevisende budskap, tydelige calls to action, og veldig gjerne personalisert innhold. Den flinke selgeren husker hva jeg kjøpte sist og hvilke preferanser jeg har og tar opp tråden der. En god kremmer følger løpende med på hva som flytter seg og ikke og tilpasser forside og kampanjer etter det. Salg er et håndverk og du må være PÅ hele tiden!

Del artikkel: