Lokkemidlene er mange i håp om å hanke inn flere medlemmer for eierne av De norske Bokklubbene; forlagene Aschehoug, Gyldendal, Mater og Forlaget Oktober.
Men juicepresser, kjeler og dekketøy er tydeligvis ikke egnet skyts for den slags. For medlemsflukten fortsetter for bokklubbene, som i toppåret 2007 omsatte for for 616,2 millioner kroner, skriver Finansavisen.
I fjor hadde omsetningen sunket til 253,2 millioner kroner, en nedgang på 14 prosent fra året før.
Med andre ord; det går definitivt i feil retning for bokklubbene som mangt et norsk, møblert «bokhjem» har hatt noe å gjøre med.
Kompenserer med sminke og skismurning
I årsberetningen gjør selskapet det klart at andre produkter enn bøker skal kompensere for forventet omsetningsfall.
Nettbutikken selger blant annet sminke, skismurning, tøfler, mobiltilbehør og de klassiske emaljebollene fra danske Cathrineholm.
Om dette er nok til å demme opp for boksvikten er en helt annen sak.
Men på en annen side: Tross massiv medlemsflukt, så tjener bokklubbene fortsatt penger.
I 2016 satt de igjen med et årsresultat på 5,2 millioner kroner.