Betalingsgiganten Mastercard satser beinhardt på merkevarebygging, og forrige måned kvittet selskapet seg blant annet med navnet sitt på logoen. Den består nå kun av deres to ikoniske sirkler.
Som følger av at den moderne måten vi lever, handler og betaler på stadig endres, tar selskapet nå merkevarebyggingen til neste nivå med sin egen signaturlyd.
Det dreier seg helt enkelt om en lydsnutt som nå blir en del av Mastercards identitet, og som etterhvert skal spilles overalt der man betaler med Mastercard. Dette uansett om det er kort, mobil eller på nett.
Påvirket av økningen smarthøyttalere
Melodien er drevet frem av lydselskapet Gimlet Media, og lanseres til å begynne med gjennom et knippe detaljhandler, samt via Amazons smarthøyttaler Alexa.
Satsningen skal blant annet være påvirket av den økende mengden stemmeassistenter som nå tas inn i flere og flere hjem verden over.
- Med eksplosjonen av podcaster, musikkstrømming og smarte høyttalere er en lydstrategi ikke lenger noe som bare er "bra å ha" for merkevaren - det er en nødvendighet, sier Matt Lieber, som er grunnlegger av Gimlet Media, i en pressemelding.
Fått hjelp av rockebandet Linkin Park
For å sikre at melodien skal kunne resonneres til av mennesker over hele verden har Mastecard fått hjelp fra musikeren Mike Shinoda fra bandet Linkin Park.
Det amerikanske moteselskapet Fred Segal, blir den første til å teste ut lydsnutten i sin butikk, som er plassert i Los Angeles.
- Deretter kommer lyden til og rulles ut i netthandelen og til stemmeassisterte enheter i detaljhandelen, sier Lieber.
Hvordan lyden skal implementeres i netthandelen fremgår ikke, men signaturlyden kan du høre under:
Dette er lyden som skal avspilles når transaksjonen er fullført, og kanskje den som blir mest vanlig.