Digitalisering øker kraftig i de fleste bransjer, også restaurantbransjen. Forbrukerne ønsker i stadig større grad å finne løsninger som er enklere og tidsbesparende i en hektisk hverdag. Et bevis på dette er det nye samarbeidet mellom McDonalds og Foodora. Verdens største restaurantkjede meddeler nemlig nå at de tilbyr levering i Norge for første gang i samarbeid med matleveringstjenesten Foodora.
McDonalds tilbyr allerede rask servering gjennom drive-thru og lange åpningstider, men fra tirsdag 27.november skal Oslobeboere også få muligheten til å benytte seg av "McDelivery". Det vil si McDonalds-mat levert der de er, innenfor Foodoras rekkevidde.
- Vi vil øke tilgjengeligheten og fleksibiliteten for kundene som ikke har mulighet til å komme til oss, og vi ser at dette er et viktig grep for å tilpasse oss kundenes behov og ønsker. Vi vil rett og slett levere McDonald´s der hvor kunden er og på tidspunktet hvor kunden ønsker det, sier Pia Martinsen Mellbye, administrerende direktør i McDonald’s Norge i en pressemelding.
Digitale bestillingskiosker og ny app
Alle restaurantene deres vil få digitale bestillingskiosker samt bordservering, som de ikke har hatt tidligere. Omleggingen inkluderer også ny produksjonsplattform på kjøkkenet, som gjør at alle burgere blir laget på bestilling. Nylig lanserte McDonald’s også egen app for Norge der man kan finne nyheter, tilbudskuponger, informasjon om maten og restauranter samt at kunder har mulighet til å gi tilbakemelding.
McDelivery vil i første omgang tilbys i Oslos bykjerne, fra restaurantene i Thorvald Meyersgate, Klingenberg, Storgata og Nedre Slottsgate. Egne hentepunkter skal settes opp i de utvalgte McDonald’s restaurantene slik at sykkelbudene raskt kan hente bestillingene og få maten levert til kundene. Samarbeidet åpner opp for at både McDonald’s og Foodora kan nå en bredere kundemasse på enda flere tidspunkter.
Stor økning i "mat på farta"
Foodora er allerede en etablert leverandør av matlevering i de fleste norske storbyer. Deres rosa sykkelbud og elbiler navigerer seg raskt gjennom gatene for å levere mat fra ulike restauranter og butikker til sine kunder. Mat på farta og levering har opplevd en enorm vekst den siste tiden, med over 30 prosent økning hvert eneste år.
Det norske folk har i høy grad begynt å benytte seg av digitale tjenester som kan forenkle hverdagen og være tidsbesparende. Både Kolonial.no, Godt Levert, Morgenlevering og Foodora er kjente tjenester for nettmat blant de fleste nordmenn. I tillegg økte netthandel i fjor med hele 13,5 prosent i følge SSB.
– Dette er første gangen McDonald’s tilbyr levering i Norge, noe som er svært spennende. Det var ingen tilfeldighet at vi ønsket at nettopp foodora skulle stå for selve leveringen. De har en unik tjeneste i Norge som er både pålitelig, rask og ikke minst er de forretningsmessig både flinke og tilpasningsdyktige, sier Martinsen Mellbye.