Skal man skille seg ut fra konkurrentene i dag er det gjerne slik at man må tilby noe eksklusivt, eller noe som få andre kan være like gode på.
Gullsmed David-Andersen er skinnende gullklar på følgende:
- Fagkunnskap og ekte håndverk kommer aldri til å forsvinne fra vår verden.
Ordene kommer fra Finn Martinsen, administrerende direktør i kjeden som med sine seks forretninger og nettbutikk omsetter for rundt 120 millioner kroner i året.
LES OGSÅ: David-Andersen nettsatser med bloggere: - Vi skal være sympatisk eksklusive
Eget fag-akademi
I tillegg til å ha både urmakere og gullsmeder «in house», må samtlige ansatte gjennom et oppsatt opplæringsprogram som både består av fagopplæringsmoduler innen både gullsmedfaglig, diamanter, perler og fargestener.
Det er også egne moduler i programmet som inneholder salgsopplæring med fokus på å forstå kundeadferden og kundereisen. Samlet bærer programmet navnet David-Andersen Academy.
- I et marked med mer opplyste kunder og bevisste kunder er det viktig at personellet er godt rustet så vi kan tilby den beste kundeopplevelsen i hvert enkelt tilfelle, sier Martinsen.
Ved veis ende skal alle kunne ganske mye om de ulike produktene som selges. Samlet viten om diamanter, perler, edelstener - og gullsmedfaglig lærdom - skal manifestere seg hos de ansatte når de møter kundene i butikk eller på ulike digitale flater.
- Dette skal forhåpentligvis gjøre kundeopplevelsen bedre. Det er jeg temmelig sikker på, sier Martinsen, mens han viser Retailhandel.com rundt i butikken på Egertorget i Oslo.
Spennet er stort i det som skinner fra hyller og glassmontre. Fra rimelig til dyrt. Fra smått til stort.
- Ingen kunder er for små eller for store. Vi tilstreber å la alle få de beste kundeopplevelsene, forteller Martinsen.
Det er ikke bare enkelt å få lov til å skru på eksklusive klokker. De ulike merkene krever som regel at selv høyt kvalifiserte urmakere må sertifiseres av dem for at de skal få lov til å gå løs på urverkene.
- Våre urmakere har sertifisert seg hos de fleste store klokkeprodusentene. Så vi står godt rustet også på det feltet, sier Martinsen.
Inspirerende butikkutstillinger
Også hos David-Andersen går de fysiske butikkene og nettbutikken sømløst hånd i hånd.
Men det butikkene kan tilby, som bare er synlig på bilder på nett, er det fysiske aspektet ved å se og kunne kjenne på varene i butikkene ekstremt viktig for Martinsen.
- Derfor legger vi mye arbeid og krefter i å bygge en inspirerende og fin ramme i butikkene. Utstillingene og måten vi presenterer varene på skal forhåpentligvis inspirere kundene våre, sier Martinsen, som også sier at bildene i nettbutikken må være av et kvalitativt og inspirerende kaliber.
- For mange er nettet inngangsporten til å fysisk oppsøke en av butikkene våre.