Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Med fagkunnskap og håndlagde smykker skal navnet holdes hellig

Med fagkunnskap og håndlagde smykker skal navnet holdes hellig
EKTE HÅNDVERK: En edel ring blir pleid av kyndige hender i gullsmedverkstedet hos David-Andersen i Oslo. Her er det ikke bare innleverte smykker som blir reparert. Gullsmedene gis også muligheten til å lage sine egne signatur-smykker.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Netthandel

David-Andersen og Finn Martinsen tror på tre ting for fremtiden: Flotte butikkutstillinger, fagkunnskap og ekte håndverk.

ANNONSE

Skal man skille seg ut fra konkurrentene i dag er det gjerne slik at man må tilby noe eksklusivt, eller noe som få andre kan være like gode på.

Gullsmed David-Andersen er skinnende gullklar på følgende:

- Fagkunnskap og ekte håndverk kommer aldri til å forsvinne fra vår verden.

Ordene kommer fra Finn Martinsen, administrerende direktør i kjeden som med sine seks forretninger og nettbutikk omsetter for rundt 120 millioner kroner i året.

LES OGSÅ: David-Andersen nettsatser med bloggere: - Vi skal være sympatisk eksklusive

Eget fag-akademi

I tillegg til å ha både urmakere og gullsmeder «in house», må samtlige ansatte gjennom et oppsatt opplæringsprogram som både består av fagopplæringsmoduler innen både gullsmedfaglig, diamanter, perler  og fargestener.

Det er også egne moduler i programmet som inneholder salgsopplæring med fokus på å forstå kundeadferden og kundereisen. Samlet bærer programmet navnet David-Andersen Academy.

- I et marked med mer opplyste kunder og bevisste kunder er det viktig at personellet er godt rustet så vi kan tilby den beste kundeopplevelsen i hvert enkelt tilfelle, sier Martinsen.

Ved veis ende skal alle kunne ganske mye om de ulike produktene som selges. Samlet viten om diamanter, perler, edelstener  - og gullsmedfaglig lærdom - skal manifestere seg hos de ansatte når de møter kundene i butikk eller på ulike digitale flater.

- Dette skal forhåpentligvis gjøre kundeopplevelsen bedre. Det er jeg temmelig sikker på, sier Martinsen, mens han viser Retailhandel.com rundt i butikken på Egertorget i Oslo.

Spennet er stort i det som skinner fra hyller og glassmontre. Fra rimelig til dyrt. Fra smått til stort.

- Ingen kunder er for små eller for store. Vi tilstreber å la alle få de beste kundeopplevelsene, forteller Martinsen.

Det er ikke bare enkelt å få lov til å skru på eksklusive klokker. De ulike merkene krever som regel at selv høyt kvalifiserte urmakere må sertifiseres av dem for at de skal få lov til å gå løs på urverkene.

- Våre urmakere har sertifisert seg hos de fleste store klokkeprodusentene. Så vi står godt rustet også på det feltet, sier Martinsen.

Inspirerende butikkutstillinger

Også hos David-Andersen går de fysiske butikkene og nettbutikken sømløst hånd i hånd.

Men det butikkene kan tilby, som bare er synlig på bilder på nett, er det fysiske aspektet ved å se og kunne kjenne på varene i butikkene ekstremt viktig for Martinsen.

- Derfor legger vi mye arbeid og krefter i å bygge en inspirerende og fin ramme i butikkene. Utstillingene og måten vi presenterer varene på skal forhåpentligvis inspirere kundene våre, sier Martinsen, som også sier at bildene i nettbutikken må være av et kvalitativt og inspirerende kaliber.

- For mange er nettet inngangsporten til å fysisk oppsøke en av butikkene våre.

Del artikkel: