- Kjerneverdiene våre skal gjelde uansett om det er i fysisk eller digital forstand. Skal jeg trekke det litt langt så tenker vi at det er bedre å ha to for mange på jobb, enn en for lite. Kvalitet og service skal gå hånd i hånd, sier Øyvind Hjelkrem-Haug, daglig leder i Ferner Jacobsen AS, til eHandel.com.
Stilsikkert fort holder stand
Ferner Jacobsen har holdt det gående i 101 år. I all hovedsak drevet frem av herreklær, men også en del for kvinner. Prosentfordelingen mellom herrer og damer ligger på 60/40.
Når man tenker på Ferner Jacobsen er det butikken i Stortingsgata i Oslo sentrum de aller fleste ser for seg.
Det stilsikre fortet som liksom alltid har ligget der som en institusjon i et bybilde som stadig er i endring. Her har de holdt stand med målsøm av dresser og salg av eksklusive klær helt siden 1926.
Tre butikker (Oslo, Fornebu og Fredrikstad) og én nettbutikk omsatte i fjor for nesten 110 millioner kroner, noe som ga et overskudd på nesten tre millioner kroner.
Butikken i Stortingsgata er på rundt 1500 kvadratmeter. Men det er også 1500 kvadratmeter som kundene ikke ser i form av lager, eget skredderverksted og kontorer. Nettbutikken holder til bak vinduene nederst til venstre i bildet. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Alle skal ha nettkompetanse
Men også hos kles-eksklusive Ferner Jacobsen har nett og digitalt tankegods gjort seg gjeldende.
Nettbutikken så dagens lys i 2013, og utgjør i dag rundt 10 prosent av totalomsetningen.
- Nettet er på mange måter vårt utstillingsvindu. Ettersom dette for mange er første steg inn i vår verden er det viktig for oss at det også her skal lukte service og kvalitet, sier Hjelkrem-Haug nærmest i kor med nettbutikksjef Kjetil Lundstein.
Varene som bestilles på nett pakkes nøysomt inn på delikat vis. For Ferner Jacobsen handler det om kvalitet og opprettholdelse av en historisk merkevare uansett om det skjer i fysisk butikk eller nettbutikk. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Ergo; det er omnikanal som gjelder. Det berømmelige samspillet mellom nett og fysisk butikk.
Begge påpeker viktigheten av at alle ansatte skal ha nettkompetane.
- Folk som har handlet på nett skal kunne returnere eller bytte en vare i en av våre butikker helt sømløst og friksjonsfritt. For oss er det viktig å gi kundene en unik opplevelse uansett hvem man møter på. Og ringer man til en av butikkene fordi man har et spørsmål knyttet til nettbutikken, så skal personen hos oss som svarer selvsagt kunne svare, sier Hjelkrem-Haug.
Målsøm på nett
Målsøm av herredresser har som tidligere nevnt vært konstant hos Ferner Jacobsen.
Da har kundene kommet til butikken, blitt målt og fått personlig tilpasset noe som passer dem perfekt. Og de personlige dataene har blitt trygt oppbevart i butikken.
Nå tenker de på litt sikt å overføre dette til nettbutikken og gi hver enkelt kunde tilgang til sine personlige mål ved å logge seg inn på sin private konto.
- Da slipper en kunde i Ålesund eller Hammerfest å komme hit for å få gjort det som må til for at dressen skal passe. Da kan de enkelt og greit sitte hjemme i sin egen sofa og velge ut det de vil ha for å skape en komplett dress som passer. Men de må selv ta høyde for om de har tatt av eller lagt på seg noen kilo siden forrige dress, sier Hjelkrem-Haug og drar på smilebåndet.
Dresser i lange baner i butikken i Stortingsgata. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Tester ekspresslevering
De har også inngått en avtale med Porterbuddy om ekspresslevering av nettbestilte varer.
- Vi ser allerede nå at dette er et godt tilbud som vi også kan tilby butikkunder om det er kapasitet. For hvor bra er det ikke å kunne si til en kunde som har hendene fulle av varer at de kan skysses helt hjem sammen med varene. Det tror jeg kundene vil oppfatte som en ganske god og uventet form for ekstraservice, sier Hjelkrem-Haug.
Butikken i Stortingsgata har en egen hvilekrok hvor kundene kan ta seg en kopp kaffe mens de speider ut på Spikersuppa og over til Karl Johan. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Nett når de yngste
I tillegg til at nettbutikken i stor grad fungerer som en slags service- og kundestasjon, tiltrekker den seg også en langt yngre kundegruppe enn hva butikkene gjør.
For mens målgruppen i butikkene ligger på 30-50 år, er brorparten av de som bruker nettet fra 18-24 år.
- Det er klart det er viktig også for oss å tiltrekke yngre kundegrupper, sier klessjefen som opprinnelig kommer fra Kongsvinger.
Se flere bilder fra butikken her:
Flere kjente merkenavn er å finne hos Ferner Jacobsen. Foto: Bjørn Skomakerstuen
På bakrommet i butikken i Stortingsgata har de et eget skredderverksted med to ansatte. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Her er det et velkjent amerikansk merke som har fått boltreplass. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Trappeløp. lamper, malerier og gelendere vitner om mye levd og eksklusivt butikkliv. Butikken oser av en herlig miks av patina iblandet mer moderne elementer. - Flere av maleriene i butikken er betaling fra kunstnere som ikke alltid hadde kontanter, forteller Hjelkrem-Haug. Foto: Bjørn Skomakerstuen
- Jeg tar dem begge, takk! Foto: Bjørn Skomakerstuen
Logoen til Ferner Jacobsen er å se en rekke steder i butikken. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Kongsvinger-mannen Øyvind Hjelkrem-Haug ser til at Ferner Jacobsen-skuta holder stø kurs. Foto: Bjørn Skomakerstuen
En doggybag hos Ferner Jacobsen er ikke helt det samme som hos en pizzarestaurant. Foto: Bjørn Skomakerstuen