For fire år siden var kompisene Martin Steffensen og Kristoffer Liabø klare for å starte noe sammen. Begge var ferdige med studier og i fast jobb, og hadde overskudd til noe mer enn det 8-16-jobbene krevde av dem.
Siviløkonomen Martin, og designeren Kristoffer, sier de følte at de utfylte hverandre godt, nærmest som hånd i hanske.
- Vi sparret på en del forskjellige ideer, men landet til slutt på et problem vi begge hadde hatt lenge: Å finne klær tilpasset høye folk, sier høyreiste Liabø til eHandel.com.
Sammen med like høye Steffensen startet han MediumTall.no
For den lange og smale
- Litt research viste at snitthøyden for menn i Norge var 180 centimeter. Så vi bestemte oss derfor for å utelukkende lage klær for de over 180 centimeter. Vi følte litt på at det kunne bli for snevert å holde en så stor andel av markedet utenfor. Samtidig følte vi også på en stor risiko for at hvis konseptet ikke var spisset nok, ville vi bare bli enda en merkevare i mengden.
Vi tror skalerbarheten med økonomiske muskler er enorm med tanke på andre «høye» markeder som Nederland, Tyskland, Finland med flere.
Nordmenn er i snitt syv centimeter høyere enn resten av verden, men det er resten av verden som lager klærne vi går i, skriver de på nettsiden sin.
Tospannet fra Haslum er ifølge dem selv det første norske merket dedikert til smal passform og ekstra lengde.
- Veldig mange i Norge har en kroppsfasong som ikke passer til T-skjortestandarden som er på markedet i dag. Enten er bredden riktig, men da er de for korte, eller så er de riktig lengde, men for brede, sier Liabø, som legger til at de etter en del prøving og feiling fant en lovende T-skjorteprodusent i Portugal.
Der fikk de sydd en T-skjorte med utgangspunkt i deres egen kroppsfasong. De likte det de så. Deretter klinket de til med sparepengene sine og tok opp den første bestillingen.
MediumTall-omsetning på 500 000 kroner i år
I fjor omsatte de for 200 000 kroner. Årets omsetningsmål er 500 000 kroner. Et greit byks for de to som driver dette ved siden av faste jobber.
- Vi er et sideprosjekt som i utgangspunktet nå tester markedet og konseptet før vi ønsker å få investorer ombord og virkelig trykke på. Vi ser en organisk og konstant vekst som bare øker og øker. Vi tror skalerbarheten med økonomiske muskler er enorm med tanke på andre «høye» markeder som Nederland, Tyskland, Finland med flere. Med et abonnement- og lojalitetsprogram ønsker vi å bygge en stabil og forutsigbar inntekt vi kan skalere på. Vi har ingen fysisk butikk, bare lager og logistikkostnader, og kan derfor skalere raskt, forklarer Liabø.
Et nytt, norsk merke for deg som er høyreist.
For tiden jobber de med research for å være best mulig forberedt med sitt abonnement- og lojalitetsprogram.
Vi outsourcer tidstyvene ved for eksempel å bruke en agent som finner de beste fabrikkene for oss i Portugal.
- Vi ser at veldig mange av kundene gjør gjenkjøp med ganske fast hyppighet, og vi tror at fast leveranse av nye T-skjorter med mer kan bli veldig lukrativt. I tillegg får vi veldig mange henvendelser fra høye kvinner som ønsker tilpassede klær. Dette er noe vi følger opp, og vi tenker å komme med et kvinneplagg til våren, sier Liabø.
- Dyrk det du er god på
Når eHandel.com først har gutta på tråden er det naturlig å spørre om de har noen gode råd og tips å komme med til leserne. Da kanskje særlig for de som er i kjømda med egen nettbutikk, eller oppstartere som har holdt på en liten stund.
Liabø og Steffensen lister opp følgende punkter:
- Gjør grundig research på leverandøren din. Sett flere leverandører opp mot hverandre, og ha flere back up-fabrikker.
- Klarer du å finne et godt universelt produkt uten størrelser - som gjerne er unisex - gjør du det veldig enkelt for deg selv med tanke på blant annet varelager og MOQ (Minimum Order Quantity).
- Begynn å sanke e-poster og «likes» lenge før du lanserer, slik at når du er klar allerede har en kick off-base med følgere.
- Finn dine tidstyver og outsource det du er dårlig på - dyrk det du er god på.
- Ha en tydelig arbeidsfordeling.
- Ikke gå ut for bredt.
- Bygg en historie rundt produktet ditt og ta det til pressen.
Er du høy og sliter med å finne en T-skjorte som passer deg? Da kan det være verdt å sjekke ut hva Bærums-guttene har på lager.
En nøtt ved navn MOQ
- Hva har vært, og hva er, MediumTalls største utfordring?
- Den første og største utfordringen var å finne en god fabrikk. Vi brukte rundt 18 måneder på å teste forskjellige fabrikker i hele verden: Kina, India, Bangladesh og til slutt Portugal. Vi hadde ikke noe særlig peiling på klær, og det var vanskelig å komme frem til en god passform, med god kvalitet til ok innpris, sier Liabø, før han fortsetter.
- Et av de største problemene er faktisk MOQ’en (Minimum Order Quantity). Siden vi kjøper inn et varelager er det alltid en stor risiko forbundet med hvor mye vi får solgt. Vi ønsker i utgangspunktet og ta inn så lite som mulig, teste markedet, og skalere derfra. De fleste gode fabrikker har dessverre en relativt høy MOQ som gjør at vi må satse mye mer på en pott enn vi i utgangspunktet ønsker. Dette sliter vi fortsatt med i dag, og vi skulle gjerne hatt en mye bredere kolleksjon.
Vi har en klar strategi om å innta de høyeste landene i verden i løpet av de neste årene som kommer, med Nederland som første prøveprosjekt.
- To ting: Er det bare dere to som er ansatt? Og hvordan er det å drive nettbutikk i Norge?
- Vi er to ansatte, ja. Men vi har vært flere et par ganger. Men nå har vi funnet en effektiv og skalerbar modell med bare oss to. Vi outsourcer tidstyvene ved for eksempel å bruke en agent som finner de beste fabrikkene for oss i Portugal, sier Liabø, som innrømmer at det er bra artig å drive nettbutikk i Norge.
- Norge er vant til netthandel, og det utvikles stadig bedre leveringsmetoder. Vi opplever kontinuerlig vekst. Så ja, det er både bra og moro, forteller han.
- Den første og største utfordringen var å finne en god fabrikk. Vi brukte rundt 18 måneder på å teste forskjellige fabrikker i hele verden før vi traff blink i Portugal, sier Liabø til eHandel.com
Skal innta de høyeste landene i verden
- En siste ting på tampen. Hvordan er det med utenlandssalg for dere, og kan dere på noen som helst måte beskrive den typiske kunden hos dere?
- Vi har solgt til blant annet Sveits, USA, Danmark og Sverige uten noe markedsføring eller en engelskspråklig nettside. Det sier noe om potensialet der ute. Vi har en klar strategi om å innta de høyeste landene i verden i løpet av de neste årene som kommer, med Nederland som første prøveprosjekt. Vi vil gjøre som i Norge og starte smått, forske oss frem til riktig metode og skalere når vi føler vi har riktig formel. Deretter går vi videre til neste land. Vi har allerede funnet et lager i Nederland som kan ta seg av logistikken for oss, sier Liabø om utenlandsplanene.
Den typiske kunden for Liabø og Steffensen er en høy mann, eldre enn 25 år, som er relativt pengesterk.
- Vi har lagt oss litt over prisgjennomsnittet - men ikke for høyt. Og med den kvaliteten vi leverer fra Portugal sitter kundene igjen med mye for pengene. Av våre kunder er cirka 30 prosent kvinner som kjøper til sin mann, sønn eller kjæreste, sier han avslutningsvis.
(Foto: MediumTall)