Gründeren Arne-Morten Willumsen i Bookis kom på ideen etter å ha møtt Tomm Walter Larsen, som er tidligere markedsdirektør i Notabene.
Der lærte han litt om bokbransjen og fikk ideen til Bookis. Willumsen bodde tidligere i USA, og da han flyttet hjem og prøvde Ã¥ kjøpe bøker pÃ¥ Finn.no fikk han en friksjonsfull og tungvint opplevelse bÃ¥de med hensyn til levering og betaling, hevder han ifølge Finansavisen.Â
Lasse Brurok, Arne-Morten Willumsen og Magnus Viermyr utgjør i dag gründertrioen Bookis.
Tar i bruk ny teknologi
Bookis ønsker å bidra til at bokhyller i norske hjem blir tilgjengelig for alle, og har lansert en tjeneste der man kan kjøpe og selge brukte bøker. De er også koblet til Forlagssentralen og tilbyr nye bøker.
Det nye med Bookis er at man benytter ny teknologi, det er ikke ''bare'' en bruktbokhandel.Â
- Vi tar i bruk ny teknologi for Ã¥ gjøre kundeopplevelsen sømløs og dialogen med kundene unik. Det skal være enkelt Ã¥ kjøpe og selge bøker via Bookis. Det er færre steg i betalingsleddet og vÃ¥r leveringsløsning er den hurtigste pÃ¥ markedet, hevder Willumsen.Â
App for kjøp av bøker
De tilbyr også en app, og mener de er den eneste aktøren som tilbyr en mobilapp for kjøp av bøker på den måten Bookis gjør det.
I denne appen kan man scanne strekkoden pÃ¥ boken man ønsker Ã¥ selge. Deretter legger man den ut til ønsket pris. NÃ¥r en kjøper sender en forespørsel og selger godtar denne, fÃ¥r selgeren en referansekode fra Bookis. SÃ¥ pakkes boken inn, man skriver referansekoden utenpÃ¥ og boken havner pÃ¥ dørmatten.Â
- Vi har et samarbeid med leveringsnettverket Helthjem, sÃ¥ boken plukkes opp av avisbudet, enten pÃ¥ dørmatten eller i postkassen, og leveres kjøper i løpet av 1-2 dager. Det gjør at vi kan tilby Norges enkleste og mest sømløse opplevelse for kjøp og salg av brukte bøker, sier Willumsen.Â
Bookis er et teknologiselskap
Han mener at selskapet ikke trenger Ã¥ basere seg pÃ¥ bøker og Ã¥pner veien videre for Ã¥ satse pÃ¥ andre omrÃ¥der.Â
- Bookis er et teknologiselskap, og ingen andre tilbyr nytt og brukt i samme løsning slik vi gjør det. Plattformen vår er egnet også for kjøp og salg av andre brukte varer; fortrinnsvis noe som ikke veier for mye, og her ser vi muligheter for samarbeidsavtaler, sier Willumsen.
Han ønsker ikke å gå i detalj på alt de har på gang, men litt kan han røpe til eHandel.com.
- Vi følger med pÃ¥ utvikling i markedet for elektroniske enheter. Programmer som Swap, Renew it og Svitsj vil gjøre at det hoper seg opp store volumer med B-vare av høy kvalitet og lang gjenværende levetid. Her mener vi det er stort forbedringspotensial ifht annenhÃ¥ndssalg - og vi ser at vÃ¥r plattform kan spille en rolle i Ã¥ effektivisere markedet.Â
Brukeranmeldelser er viktig
Som sin "storebror" Amazon, satser Bookis på produktanbefalinger og personaliseringsteknologi. Riktignok har de norske gründerne ikke kommet så langt som sine amerikanske forbilder, men ser allerede at initiativene de har satt igang bærer frukter.
- Vi har begynt arbeidet med Ã¥ lage en algoritme for Ã¥ kunne gi gode, personlige anbefalinger. Fortsatt langt igjen Ã¥ gÃ¥, men vi tror dette vil bli verdifullt for vÃ¥re kunder pÃ¥ sikt. Vi er i en unik posisjon ifht Ã¥ fÃ¥ verdifull brukerdata ettersom vi gir vÃ¥re brukere muligehten til Ã¥ selge bøker, i tillegg til Ã¥ kjøpe. 1 av 5 bøker som selges pÃ¥ Bookis gis en vurdering, til eksempel. Â
PS: Gründerne ønsker Ã¥ bli store sÃ¥ fort som mulig og jobber nÃ¥ med en emisjon pÃ¥ 10 millioner kroner.Â