I fjor var gjennomsnittlig prisnedgang pÄ Ärets stÞrste handledag 24 prosent, i fÞlge den norske sÞkemotoren Prisjakt.no. I deres nye Black Friday-undersÞkelse ser det ut til at flere vil bli skuffet, da seks av ti respondenter mener rabattene bÞr vÊre pÄ 50 prosent eller mer, mens bare hver femte nordmann forventer rabatter under 40 prosent.
- Med sĂ„ store forventninger om prisavslag, kommer veldig mange til Ă„ bli skuffet, siden rabattnivĂ„et mĂ„lt pĂ„ de 10.000 mest populĂŠre varene i nettbutikkene i fjor, âbareâ var pĂ„ 24 prosent - halvparten av hva mange forventer, sier prisekspert Are VittersĂž, daglig leder for Prisjakt.no i en pressemelding.Â
75 prosent sammenligner priser
I den ferske undersÞkelsen svarer hver tredje nordmann at de skal handle pÄ Black Friday om to dager. Halvparten av disse skal komme til Ä handle for mellom 500 og 1999 kroner. En av fire svarer at de skal bruke mellom 2000 og 4000 tusen kroner, mens 20 prosent planlegger Ä bruke 4000 kroner eller mer.
Tre av ti svarer at de de sannsynligvis kommer til Ä handle for mer enn de har planlagt, og kvinner samt personer under 30 Är er overrepresentert i gruppen med budsjett pÄ inntil 2000 kroner, mens menn dominerer gruppen som skal bruke mest penger.
SÞkemotoren, som overvÄker 5,8 millioner priser pÄ nÊr en halv million produkter fordelt pÄ 2500 nettbutikker, har registrert en markant endring i nordmenns prisbevissthet fra i fjor til i Är.
- Bare i november er antallet registrerte prisvarsler hos oss mer enn doblet, sammenlignet med samme periode i fjor. I Opinions undersĂžkelse svarer 75 hele prosent at de sjekker prisene hos en prissammenligningstjeneste eller diverse hjemmesider fĂžr de handler, en betydelig Ăžkning fra i fjor. Det viser at nordmenn blir stadig flinkere til Ă„ planlegge kjĂžpene, sier VittersĂž.Â
Elektronikk pÄ topp
I fĂžlge meningsmĂ„lingen er fordelingen omtrent 50/50 for de som skal handle pĂ„ nett og de som skal handle i fysiske butikker. Unge er naturlig nok sterkest representert i andelen som gjĂžr unna mest handel pĂ„ nett, og kategorien som flest planlegger Ă„ handle pĂ„ her er forbrukerelektronikk. Blant fysiske butikker stĂ„r kategorien mĂžbler sterkest.Â
Det skal se ut til at forbrukerne som har svart pĂ„ undersĂžkelsen planlegger Ă„ bruke 15 prosent mer penger i Ă„r enn de handlet for under Black Friday i fjor.Â
- Hvis tendensene i undersÞkelsen slÄr til, kommer folk til Ä bruke mer penger i Är enn de gjorde i fjor. Da er det duket for nye salgsrekorder. Andelen som sier de skal bruke 4000 kroner eller mer vokser, mens en snittberegning i undersÞkelsen viser at de som skal handle pÄ Black Friday planlegger Ä bruke 15 prosent mer enn de handlet for i fjor.
Â