Meny-sjef Vegard Kjus blir først ut med å tilby salg av mat på nett.
Etter et års tid med nettforberedelser er det nå klart at kjeden som hører hjemme i Norgesgruppen, gjør seg klar for å kunne traktere kundene også digitalt.
- Vår ambisjon er å skape landets råeste matbutikk på nett. Netthandel vil være en ekstraservice, og utvalg og unike ferskvarer er vår største konkurransekraft, sier han til Dagens Næringsliv.
Nå gjøres det klart for testing av Menys nettløsning.
5000 Meny-kunder i Oslo og Akershus skal denne uken være med og teste om matkjendens netthandelsløsning holder mål.
Et marked for de sultne
Dagens Næringsliv skriver at sultne nordmenn kjøpte dagligvarer for 164 milliarder kroner i fjor. Av dette var kun 1,5 milliarder kroner brukt på mat og drikke på nett.
Det er med andre ord et stort potensial som bare ligger og venter på «webben».
Konsulentselskapene EY og PA Consulting tror nordmenn vil handle matvarer på nett for mellom fire og ti milliarder kroner før 2020.
Slik reagerte Vegard Kjus på Twitter da Aftenposten som første norske medium i fjor spekulerte i nettplanene til Meny.
#Meny er den mest innovative kjeden i dagligvarebransjen, men her vet #aftenposten og @ValvikM mer en meg! https://t.co/q7U0KxwHh8
— Vegard Kjuus (@vkjuus) October 26, 2015