Nettbutikken til Meny omsatte i fjor 75 millioner kroner. I et intervju med fagnettstedet Kamanje vil ikke markedsdirektør i Meny, Jørgen Normann-Larsen, røpe hva de har solgt for så langt i år, men at de i år vil omsette for rundt 150 millioner kroner bør realistisk, mener vi i eHandel.com.
I tilfelle ikke dårlig, men for NorgesGruppen som i løpet av årets første seks måneder omsatte for svimlende 42,780 milliarder kroner er dette selvsagt småpenger.
Nå skal nettbutikken gjøres mer kjent utenfor hovedstaden, sier Normann-Larsen til Kampanje.
- Vi ser at Meny Nettbutikk er godt kjent i Oslo, men de som bor i Moss, Tønsberg, Haugesund, Bergen eller andre steder, har ikke forstått at de også har muligheten til å bestille på nett og få maten levert hjem. Nå leverer vi jo så å si overalt hvor Meny er tilstede.
For å få større deler av landet til å bruke Menys nettbutikk, lanserer Meny nå blant annet seks nye reklamefilmer:
Målet er å øke bevisstheten rundt netthandel og hjemlevering. Det er reklamebyrået Kitchen og filmselskapet Tangrystan som har laget filmene, med komponist og skuespiller Stein Johan Grieg Halvorsen som regisør, skriver Kampanje.
- Det å levere hjem til kundene er jo en kostnadsdriver
For konkurrenten Kolonial.no øker omsetningen også, men samtidig er tapene gigantiske. I fjor omsatte Kolonial.no for 801,4 millioner kroner, med et negativt driftsresultat på 253,5 millioner kroner.
Når Kampanjes journalist spør om Meny tjener penger på hjemlevering, svarer markedsdirektøren som følger.
- Det å levere hjem til kundene er jo en kostnadsdriver, men vi har jo valgt å ha en effektiv løsning både ved at vi plukker i eksisterende Meny-butikker og at vi ikke har investert i egne sjåfører eller biler. Vi leier tjenestene, som gjør at vi har en fornuftig økonomi når vi tilbyr netthandel. Vi tar jo også litt betalt for å levere, og det forstår kunden.