Active Brands forvalter kjente merkevarer innen sportssegmentet, inkludert Kari Traa, Dæhlie, Johaug, Bula, Åsnes og Sweet Protection.
Omsetningen har nesten tredoblet seg fra 2010 til 2016 (300 millioner kroner i 2010 til 877 millioner kroner i 2016). Siden 2013 har den organiske veksten hvert på hele 30 prosent, skriver fagtidsskriftet Sportsbransjen. I fjor var cirka 30 prosent av salget utenfor Norge.
Investor Kjetil Holta har frem til nå vært største eier i Active Brands med en eierpost på 68,2 prosent av selskapet, skriver Dagens Næringsliv. Jan Øyvind Lauritzen med familie og Hans Eide Engelsen har eid henholdsvis 8,6 og 6,5 prosent. Også Bjørn Dæhlie og Kari Traa har vært inne på eiersiden med 3,0 og 2,8 prosent av selskapet.
Hvor mye FSN Capital betaler, er ikke offentlig kjent, men Dagens Næringsliv anslår at selskapet er verdsatt til rundt én milliard kroner og begrunner det med at selskapet hadde rundt 120 millioner kroner i driftsresultat før avskrivninger i fjor og med en prising på rundt ti ganger EBITDA, er det et sannsynlig tall. De fleste av eierne reinvesterer pengene de får fra FSN Capital og blir med på eiersiden videre. Holta Invest vil beholde en eierandel på 20 prosent i Active Brands.
- Vi har over en lengre periode beundret Active Brands og er imponert over den plattformen Holta Invest har skapt og ledelsens evne til å utvikle unike merkevarer med betydelig internasjonalt vekstpotensial. Vår ambisjon er å bygge videre på Active Brands' ledende posisjon i Norden og støtte opp om ytterligere vekst i Nord-Amerika og Sentral-Europa, sier Erik Nelson, partner i FSN Capital Partners AS, rådgiver for FSN Capital IV til Sportsbransjen.
Salget er betinget av Konkurransetilsynets godkjennelse.
FSN Capital eier også kjeder som Vita, PM Retail og den svenske kjeden Kjell & Company.