Hver mikro-øyeblikk er en mulighet for B2C- og B2B-virksomheter til å påvirke en kjøpers beslutninger og preferanser. Kundene i dag er i konstant bevegelse på tvers av enheter, steder og sammenhenger med mål om å samle informasjon og danne grunnlaget for en god kjøpsbeslutning. Dette er en helt annen kundegruppe å markedsføre produkter til, sammenlignet med de tradisjonelle kundesegmentene basert på demografi. Bedrifter i dag må finne ut hvordan de skal kommunisere tilpasset nye typer kundeatferd, med rett innhold, i det rette mikroøyeblikket - altså når de søker informasjon.
Kundereisen starter hvor som helst, når som helst
Mange kunder bruker sine digitale enheter for å få hjelp når de ønsker å fylle et behov eller et ønske. I økende grad er valgt enhet en smarttelefon. Men mange privatkunder bruker mer enn én enhet i løpet av kjøpsprosessen. Og selv om B2B-kjøpere ofte bruker en stasjonær eller bærbar datamaskin, beveger de seg nå ofte også på tvers av enheter.
Selv om størrelsen på skjermen på en smarttelefon hemmer gjengivelsen av den samme rike produktopplevelsen som kan oppleves på en stor skjerm, har smarttelefoner fordelen av å være i stand til å tilby innhold hvor som helst, når som helst. Dette betyr at markedsførere må ta hensyn til hvor kundene er i kjøpsreisen, hvor de fysisk befinner seg, og hvilken enhet de bruker når de leter etter informasjon.
Innholdet må du levere når som helst, hvor som helst
Å målrette hver enkelt kunde med riktig innhold i deres unike mikroøyeblikk krever følgende innhold:
- Kvalitet: innholdet må være nøyaktig, konsekvent og meningsfylt
- Antall: mer innhold, slik at innholdet man tilbyr kan være mer presist
- Detaljnivå: med svært detaljert innhold kan det riktige innholdet vises i riktig kanal
- Hastighet: innhold må leveres raskt for å fange hvert eneste lille øyeblikk
- Logikk: Innhold bør identifiseres gjennom meta-data og andre løsninger, slik at det mest relevante automatisk innholdet automatisk leveres til kunden ved hjelp av forretningslogikk.
Med mindre og mindre tid til å lage innhold, kan kvaliteten lide. Men hvis du ønsker å fange kundenes mikro-øyeblikk, er svaret å produsere mer kvalitetsinnhold med bedre beskrivelser og høyere detaljnivå. Ved å ha et PIM-system når du jobber med produktmarkedsføring, kan du opprette, administrere, oppdatere og tilpasse innholdet til enhver sammenheng i hvilken som helst kanal. Det gjør innholdet tilgjengelig når som helst, hvor som helst.