ANNONSE

Milrab.no: Grønt er skjønt!

Netthandel

Bare spør Finn Magnus Torall. Han regner med å selge kamuflasjeutstyr for nærmere 40 millioner kroner i 2014.

ANNONSE

I 2005-2006 var Finn Magnus Torall utskrevet befal i Forsvaret. Det var der historien om nettbutikken Milrab.no begynte.

Torall oppdaget raskt at hans medsoldater ønsket å kjøpe produkter med kamuflasjefarger, men de fikk ikke tak i pc-vesker med de rette fargene. Gründeren Torall tok saken i egne hender og skaffet et vareparti som raskt ble revet bort. Veien til flere produkter var kort.

- Etter hvert fikk vi også laget en løsning som gjorde det mulig for soldatene å handle mens de var i militæret og betale da de fikk dimmepenger ved slutten av førstegangstjenesten. Det ble svært populært, mimrer Torall.

Fra soldater til togpassasjerer

Å selge varer utelukkende til soldater i et land som reduserer antall soldater for hvert år som går, innså Torall raskt at ikke var noen skalerbar forretningsidé. Han selger nå også direkte til Forsvaret, men også til Politiet og andre offentlige instanser, i tillegg til et økende antall vanlige forbrukere.

- Vi selger ikke lenger bare kamuflasjefargede pc-vesker. Fellesnevneren er at vi selger varer som egner seg til tur og trening. Produkter som rett og slett tåler mer og er ett hakk røffere. Vårt mål er å nå ut til massene med våre produkter.


Torall planlegger å la kundene komme å hente varene de har kjøpt på Milrab i en egen hentebod.

Torall planlegger å la kundene komme å hente varene de har kjøpt på Milrab i en egen hentebod.

I sommer inngikk også Milrab en avtale med NSB som har forpliktet seg til å kjøpe utstyr for hele 28 millioner kroner fra Milrab. Nyheten om avtalen havnet på forsiden av Finansavisen i slutten av august.

- Det er mange som tar toget, smiler Torall.

- Det koster mye tid og krefter å være med på anbudsrunder, men det er kjekt å være med. Det er jo lettere å pakke og sende 500 varer samtidig enn hver for seg, smiler Torall.

- For mye fokus på elektronikk

Det er imidlertid ikke bare de store fiskene Milrab forsøker å kapre. Nå skal sortimentet trimmes og nye produktområder skal løftes frem.

- Det er litt for mye fokus på elektronikk i dag. Jeg har ikke lyst til å selge hifi-anlegg til 10 000 kroner når man kan ha samme margin på et par sko, forteller Torall.

Til tross for at Milrab fortsatt er en relativt liten aktør uten en eneste innkjøper på fulltid, satser selskapet hardt på å tilby egne merkevarer i sitt sortiment. Sokker, luer, boksere, kopper og bagger er noe av det som finnes under merkevarenavnet «Milrab».

- Vi tilbyr produkter som er av minst like god kvalitet som det som finnes på markedet, men prisen vår er ofte halvparten. Suksessen ligger i å være effektiv og ha en slank organisasjon, samtidig som vi har fokus på kvalitet og innovasjon.

Et annet område der de satser hardt, er på profileringsartikler. Raskt og enkelt gjør de det mulig å bestille jakker, t-skjorter, bagger og mye annet med egen brodert logo på.

Fra Bergen til Oslo

Til tross for at Milrab har vokst raskt siden oppstarten, så valgte Torall å fullføre sin mastergrad i økonomi- og administrasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen før sommeren i år, før han nå satser utelukkende på sin nettbutikk. Etter å ha vært stasjonert på Vestlandet i lengre tid, reiste han etter avsluttede studier hjem til Oslo.

Med på flyttelasset tok Torall med seg nettbutikken som nå er lokalisert på Alnabru, der selskapet nå har fått store lyse kontorer og et lager på 700 kvadratmeter.

Artikkelen fortsetter under bildet.


Milrabs ansatte på plass i nye lokaler på Alnabru i Oslo.

Milrabs ansatte på plass i nye lokaler på Alnabru i Oslo.

 

Med seg tok han også Lars Andreas Grønningsæter Aglen som overtok som daglig leder for Milrab i mars 2014 etter flere år som driftssjef i det samme selskapet. Makkeren eier nå 30 prosent av selskapet.

- Nå er jeg forretningsutvikler og stadig på utkikk etter nye måter å utvikle selskapet på, forteller Torall. Både markedsføring, logistikk, webutvikling og innkjøp er noe han fyller arbeidsdagene med.

- I fjor omsatte vi for 26 millioner kroner med et resultat på 4 millioner kroner. I år forventer vi å omsette for nærmere 40 millioner kroner.

Resultatet i år forventer Torall ikke at blir like bra som i 2013, men det er ikke noe som stresser ham.

- I år har vi brukt mye tid på å strukturere selskapet for videre vekst, men det blir grønne tall også i år.

Del artikkel: