Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Milrab.no sikter mot utlandet i løpet av de neste seks månedene

Milrab.no sikter mot utlandet i løpet av de neste seks månedene
Bjørn Skomakerstuen

Sverige er det første landet som blir introdusert for taktisk-teknisk turutstyr som tåler en trøkk, avslører forretningsutvikler Finn Magnus Torall om selskapets utenlandsplaner.

ANNONSE

Selskapet til Milrab-gründer Finn Magnus Torall har vokst jevnt og trutt på salg av turutstyr og taktisk-tekniske hjelpemidler som virkelig tåler å bli brukt de siste årene.

Nettbutikken, som har Forsvaret, Politiet og NSB på kundelisten, hadde en fjorårsomsetning på 31 millioner kroner. Dette ga et bunnlinje-resultat på 3,6 millioner kroner – og en omsetningsvekst for nettbutikken på 92 prosent målt mot samme tid i fjor.

Så langt i år har Milrab ifølge dem selv en vekst så langt i år på 50 prosent på topp- og bunnlinje.

Sikter seg først inn på Sverige

Dette har gjort at de for alvor ønsker å tråkke til litt ekstra og har låst siktet på et knippe land utenfor Norges grenser.

De har gjort den nødvendige researchen, og vil i løpet av de neste seks månedene innta det svenske markedet. De mener bestemt de har det som skal til for å ta den posisjonen de ønsker i vårt naboland.

Torall & Co har med dette for øye opprettet det svenske datterselskapet Milrab Distribution AS.

- Alt det formelle er på plass. Noe teknisk gjenstår før vi er klare. Vi har oppriktig talt en god mulighet til å ta vår posisjon nå, sier Torall til Netthandel.no.

Og når de først er klare skal det gå fort. For Sverige blir den store lakmus-testen for Torall og Milrab.

- Vi skal ha en kjapp deployment, og vi håper raskt å kunne se resultater som kan gi oss et svar på om dette er liv laga eller ei. Dette blir den store utenlandsprøven for oss, sier Torall.

Suksess betyr ytterligere utvidelse

Om Sverige viser seg å gi de marginene som Milrab har satt seg som mål, vil steg to raskt iverksettes etter inntoget i det svenske markedet.

- Da står UK, Tyskland og Finland for tur. Analyser viser at lokale forhold, konkurransesituasjonen og størrelsen på landene er spennende med tanke på vårt varesortiment, sier Torall, som for lengst har innsett at nye markeder er en del av oppskriften for å vokse seg større.

- I tillegg til dette må vi hele tiden se på vareutvalget vårt og bli mer synlige i alle kanaler.

Torall sier til Netthandel.no at de har blitt kontaktet av flere investorer som har meldt sin interesse i forbindelse med utenlandsplanene. Han har foreløpig takket nei, men utelukker ikke at ting kan endre seg.

- Per nå er det ikke riktig å ta inn fremmedkapital. Dette kan endre seg når vi skal lansere i flere land samtidig, sier Torall, som har befalsbakgrunn fra Luftforsvaret.

Splintsikre briller og kevlarhansker

Den typiske kunden hos Milrab er menn fra ungdomsalder til godt voksen.

Fellesnevneren er aktive mennesker som ønsker utstyr som skal tåle mye.

Som briller som ikke bare beskytter mot steinsput og sol, men også kan klare av en grantasplint. Eller hansker med innslag av kevlar for å forlenge levetiden på produktet - samt fremstå som et bedre «håndvern» for brukeren.

(Torall Foto: Ole-Martin N Evensmo)

Del artikkel: