Nettbutikken for baby- og barneutstyr Mimmis.no ble startet i 2011, da Ole Johan W. Bredland solgte sin tidligere nettbutikk i en annen bransje. Etter Ã¥ ha gjort en markedsanalyse i tre ulike markeder fant Bredland og hans kollega og kone Marita W. Bredland rom for Mimmis.no.Â
På tidspunktet ekteparet startet opp hadde de to barn og var gravide med nummer tre. Marita var på denne tiden butikksjef, mens Ole Johan skrev bacheloroppgaven Mimmis.no på Universitetet i Agder.
- Vi ble raskt engasjerte i bedriften begge to, og det føltes naturlig at dette var noe vi skulle dele og gjøre sammen. Jeg er selv ganske impulsiv og rask, og da er det fantastisk Ã¥ ha en kone og kollega som kan holde meg litt i ørene. NÃ¥r jeg ser tilbake kan jeg nesten ikke tro at vi fikk tid til alt, sier daglig leder Ole Johan W. Bredland.Â
Mafiabransje og kompaniskapÂ
Det var ingen ordentlige fullsortiments nettbutikker i Norge på denne tiden, og Mimmis.no prøvde å invitere flere aktører med på "dansen". Til tross for at familiebedriften selger baby- og barneutstyr sammenligner Bredland selv bransjen med mafia og kompaniskap.
- Jeg tror vi inviterte de fleste aktørene i markedet med pÃ¥ dans, men det var fryktelig vanskelig Ã¥ komme inn. Det føltes litt som en mafiabransje med mye kompaniskap og lukkede dører. Vi stÃ¥r faktisk fortsatt og banker pÃ¥ en del dører, men det er fortsatt en del som ikke vil være med, sier han.Â
Det Ã¥ starte nettbutikk er ingen enkel oppgave, og det koster penger. En ting Bredland sier han har erfart fra gründerlivet er at du mÃ¥ tÃ¥le Ã¥ tape alt.Â
- Du mÃ¥ enten ha med deg en stor sekk penger som du kan tÃ¥le Ã¥ tape, eller sÃ¥ mÃ¥ du gjøre alt selv. Og selv om du gjør alt selv, mÃ¥ du fortsatt tÃ¥le Ã¥ tape alt. Samtidig mÃ¥ man regne med Ã¥ svare kunder pÃ¥ kveldstid, eller kanskje stÃ¥ opp midt pÃ¥ natten for Ã¥ fikse noe. Hjernen din jobber antagelig pÃ¥ høygir hele døgnet, hele uka, hele Ã¥ret!Â
Fire råd om netthandel
Gründerens beste og mest konkrete råd til personer som ønsker å starte og drive nettbutikk er:
1. Gi verdi først. Alltid!
2. Velg og bygg et system som tåler det du planlegger.
3. Tilpass alt under reisen.
4. Lag merkevaren din - og vær trofast mot den!
- Store blant de små, men liten blant de store
Familiebedriften omtaler seg selv som "store blant de små, men liten blant de store". Denne posisjonen ønsker de å bevare, men å bli størst på markedet har de ingen planer om.
- Vi har ingen ambisjon om å bli størst. Ei heller har vi store nok muskler til det. Vi har konkurrenter som i årevis har tapt titalls millioner bare for å bli størst - i omsetning. Vi har en helt annen tilnærming til kunden. Men, vi ønsker å bli størst av de små, Bredland.
Han understreker at de er ute etter å samarbeide, da dette er en bransje hvor det på sikt ikke vil være plass til så mange aktører.
- Vi skal bli gode eller best innen mange nisjer, og utvikler oss daglig i riktig retning. Men i en bransje hvor de største aktørene kun ønsker omsetning så går marginpilene nedover, og på sikt er det ikke plass til like mange aktører. Vi ønsker derfor å samarbeide med andre butikker og nettbutikker for å få de beste nisjene konsolidert inn på en plattform, som er levedyktig både i dag og i morgen.