I mange år knivet rabattnettstedene Let´s Deal og Groupon om kundenes gunst i Sverige.
For to år siden trakk Groupon seg ut av Sverige, og veien lå åpen for at det Schibsted-eide selskapet dermed skulle kunne sikre seg ytterligere markedsandeler.
Men slik gikk det ikke, selv om selskapet årlig frem til 2015 hadde økt omsetningen med mer enn 50 prosent i året.
Både vekst og omsetning stoppet nærmest umiddelbart opp, skriver Breakit.
På stedet hvil
Som nærmest enerådende på det svenske markedet viser 2016-tallene bare en ørliten økning i nettoomsetningen på tre prosent - fra 129 millioner svenske kroner i 2015 til 134 millioner svenske kroner i fjor, samtidig som overskuddet økte fra 20 til 21 millioner kroner.
Ifølge selskapet er det vanskelig å gi noe fornuftig svar på vekst-stoppen.
Men markedssjef Anders Dahlberg sier til det svenske nyhetsnettstedet at Groupon hadde en del tilbud som de ikke hadde, og at de side ved side drev hverandre fremover. Han sier videre at stadig flere aktører bruker begrepet «deals» i sine annonsekampanjer, og at konkurransen derfor har hardnet til.
Vekst koster
Ekspansjon koster penger. Og i fjor etablerte Let´s Deal seg i Finland. Dette har trolig fått negative utslag på bunnlinjen.
Men Let´s Deals administrerende direktør, Fredrik Dobber, skriver i en e-post til Breakit at de resultatmessig gjorde det bra i 2016 med en økning på drøyt 30 prosent.