ANNONSE

Møbelbransjen er i vekst - men under halvparten av kjedene er på nett

Møbelbransjen er i vekst - men under halvparten av kjedene er på nett
Tall fra Virkes Handelsrapport konkluderer med en vekst på fire prosent i fjor. Det er et godt tegn for møbelbransjen som har slitt i noen år med lavere vekst enn varehandelen generelt.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Kun 46 prosent av møbelkjedene er operative med nettbutikk.

ANNONSE

Kjedene i møbelbransjen omsatte for 17,1 milliarder kroner i 2016 og hadde en vekst på fire prosent. Fjorårsveksten var i stor grad drevet av høyere priser, skriver Virke i Handelsrapporten 2017/2018.

Møbler er en av bransjene som har hatt en lavere vekst enn varehandelen i gjennomsnitt de senere årene.

Preget av sterk kjededannelse

Veksten har dog tatt seg opp fra 2014. Bransjen preges av sterk kjededannelse, og kjedene har tatt markedsandeler fra de frittstående butikkene.

Med under halvparten av kjedene representert på nett (46,2 prosent), ligger bransjen bak mange av de andre i handelen.

De raskest voksende kjedene er Bolia, Slettvoll og Home & Cottage

Fallende marginer

Marginene til kjedene har falt de to siste årene, primært drevet av fallende marginer hos den største kjeden Ikea. 

Lønnsomheten blant kjedene er sprikende.

I perioden 2015-2016 var Jysk den mest lønnsomme kjeden.

For innværende år forventer Virke en vekst på to prosent, mens de for neste år forventer en noe sterkere vekst på tre prosent.

Del artikkel: