I et pilotprosjekt skal Ikea teste ut hvordan det er å selge sine egne varer på eksterne markedsplasser.
Målet er å øke nettomsetningen ytterligere et hakk eller to.
Kun fire prosent av omsetningen skjer via nett.
- Vi ser at landskapt forandres, sier Torbjörn Lööf, administrerende direktør i Inter Ikea Group, til nyhetsbyrået Reuters. Inter Ikea Group eier varemerket Ikea.
Og når landskapert endres, er også Ikea klar for endring.
Lööf sier at de per i dag på digitale plattformer kun selger egne varer via sin egen hjemmeside.
Vil ikke si hos hvem de havner
Han vil ikke si noe om hvilke plattformer de kommer til å samarbeide med. Han nøyer seg med å bekrefte at de kommer til å teste ut dette i løpet av 2018.
Han håper testprosjektet vil kunne gi dem svar på hvordan netthandelen kommer til å se ut i fremtiden, og hvilken rolle de digitale nettmarkedsplassene har.
Nye varehus og omsetninsgsøkning på 8 prosent
2016 ble et bra år for svenskenes møbelmastodont.
Totalt sopte de inn 36,4 milliarder euro, som er ny omsetninsgrekord for selskapet.
Etableringer av 14 nye butikker, blant annet en i Zenata i Marokko, samt fortsatt vekst i øvrige butikker og på nett, gjorde at selskapet kunne presentere tall som viser en global omsetningsvekst på åtte prosent i fjor.
- Vi fortsetter veksten i eksisterende og nye markeder, sier Lööf.
Han sier det fortsatt er mye plass å ta av for Ikea. Lööf sier de fortsatt er ganske små i mange markeder, og at de faktisk bare er på plass i 48 land.
Ikea-tall for 2016:
- 389 varehus i 48 land
- 915 millioner besøkende var innom et varehus i fjor
- 2,1 milliarder besøkende ble registrert online
- 183 000 personer jobbet for Ikea i fjor
- Det ble solgt 1,3 millioner kjøkken i 2016
(Kilde: Inter Ikea Groups årsberetning)