For noen få år siden begynte det for alvor å ta av for den store handledagen Black Friday i Norge.
Det var ganske vilt for to år siden - og spinnvilt i fjor.
Svart pengemaskin
Elkjøp hadde alene på Black Friday i fjor en omsetning på 950 millioner kroner, noe konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch ga til kjenne på blant annet Twitter.
Og den nordiske elektrogiganten var ikke alene om å hanke inn penger.
En hel rekke norske kjeder og nettbutikker kunne melde om omsetningsrekorder og et konstant trykk det døgnet moroa sto på.
Enkelte så sitt snitt til å utvide begrepet med en såkalt Black Week.
Oppfordrer til å ta vare på det man har
Men ikke alle kommer til å hive seg på Black Friday-kjøret i år.
Svenske Ikea skriver i et nyhetsbrev til alle sine Ikea Family-medlemmer at de kommer til å droppe Black Friday i år.
De sier at de synes Black Friday har gått litt av hengslene og at de heller vil slå et slag for å ta vare på det man allerede har.
Som en motsats til det amerikanske handelsfenomenet lanserer Ikea «Den store strammedagen», for å minne deg på å etterstramme møblene dine slik at de varer lenger.