ANNONSE

Møbelgigant strammer til med eget konsept og dropper Black Friday

Møbelgigant strammer til med eget konsept og dropper Black Friday
Ikea mener Black Friday har gått litt av hengslene og oppfordrer folk til å roe ned handlelysten og heller ta vare på det man allerede har.
Bjørn Skomakerstuen

Ikea går litt mottrøms den dagen alle går rundt med fargen

ANNONSE

For noen få år siden begynte det for alvor å ta av for den store handledagen Black Friday i Norge.

Det var ganske vilt for to år siden - og spinnvilt i fjor.

Svart pengemaskin

Elkjøp hadde alene på Black Friday i fjor en omsetning på 950 millioner kroner, noe konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch ga til kjenne på blant annet Twitter.

Og den nordiske elektrogiganten var ikke alene om å hanke inn penger.

En hel rekke norske kjeder og nettbutikker kunne melde om omsetningsrekorder og et konstant trykk det døgnet moroa sto på.

Enkelte så sitt snitt til å utvide begrepet med en såkalt Black Week.

Oppfordrer til å ta vare på det man har

Men ikke alle kommer til å hive seg på Black Friday-kjøret i år.

Svenske Ikea skriver i et nyhetsbrev til alle sine Ikea Family-medlemmer at de kommer til å droppe Black Friday i år.

De sier at de synes Black Friday har gått litt av hengslene og at de heller vil slå et slag for å ta vare på det man allerede har.

Som en motsats til det amerikanske handelsfenomenet lanserer Ikea «Den store strammedagen», for å minne deg på å etterstramme møblene dine slik at de varer lenger.

Del artikkel: