Ferske tall fra 500 millioner netthandlere viser at forbrukerelektronikk var de mest populære produktene i julemånedene, samtidig som mobiltelefonen var den mest brukte enheten til å handle med.
Det mest solgte produktet i desember skal ha vært iPhone fra Apple, etterfulgt av Amazons Kindle på andreplass. På tredjeplass kom Apples iPad. Merkevarene som selger best er i følge undersøkelsen Nike, Apple og Nintendo. Av selskaper skal det på sin side være Amazon, Walmart og Etsy som selger mest på verdensbasis.
Undersøkelsen som tallene baseres på er fra Salesforce, og er hentet inn fra Norden, Storbritannia, Frankrike, Tyskland, USA, Canada, Australia og New Zealand.
Datamaskinen overskygges av mobilen
For første gang viste det seg altså at folk handler mer varer via mobiltelefon enn fra datamaskin under julehandelen. 48 prosent av salget ble gjennomført med en mobiltelefon mot datamaskin som utgjorde 44 prosent. Mobiltelefon er offisielt den fortrukne måte å handle på nettet på.
Samtidig økte trafikken fra sosiale medier mot netthandelen med 22 prosent, hvor av hovedandelen på 93 prosent stammer fra Facebook og Instagram.
Kunstig intelligens har også blitt et viktig verktøy, hvor av over 18 prosent skal ha vist høyt engasjement for AI-drevne produkt anbefalinger under blant annet Cyber Monday.
Cyber Week - event i seg selv
En tydelig trend på at julehandelen er blitt fremskyndet viser seg også da halvparten av all julehandel skal ha vært ferdig allerede før mandag 3.desember. Ut i fra nordiske tall skal Cyber Week ha vært uken med størst omsetningsvekst i hele desember med 33 prosent, til tross for at det kun var to desemberdager den uka.
3 takeaways for 2019
I følge Salesforce er det ut i fra undersøkelsen tre ting som kan være verdt å ta med seg i nett planleggingen for 2019:
1. Mobil. Tallene fra 2018 viser tydelig at mobil og sosiale medier må være en del av strategien.
2. Kunstig intelligens. For å skille seg ut blant andre aktører, hjelper AI og nettstedssøk kundene dine med å lettere finne hva de leter etter.
3. Sømløs shopping. Å gi kundene en sømløs kjøpsopplevelse på tvers av service, markedsføring og handel på alle deres favoritt enheter og kanaler.