Det er med andre ord ingen tjeneste som kan kjøre bilen hjem til deg. I alle fall ikke ennå. Men det er kanskje neste konsept i kampen om å bringe det digitale og fysiske nærmere hverandre i en skreddersydd symbiose. Vel, den ideen får ligge inntil videre. Over til det saken virkelig dreier seg om: Bilbransjens tilnærming til netthandel.
I fjor vinter satte MøllerGruppen seg i førersetet med digital bilhandel, da de lot norske forbrukere få muligheten til å lease en Volkswagen Up på nett. Siden har både Skoda og Audi fulgt på med leasingmuligheter av bilmodellene Octavia og A1 Sportback.
Konfigurer din egen bil
- For oss er det viktig å høste mest mulig erfaring fra dette, sier informasjonssjef for Audi i MøllerGruppen, Marius Tegneby, til Netthandel.no.
På nett nå kan du til en viss grad skreddersy din egen A1, med blant annet fargevalg, dekk- og felgvalg, forsikringsalternativer, tilleggstjenster som serviceavtaler, dekkhotell, ski- eller sykkelholder på taket, bestille prøvekjøring - og til slutt få servert en konkret pris på hvor mye bilen vil koste deg i tiden fremover. Og alt leveres «in house» - også finasieringsmuligheter og forsikringer.
Marius Tegneby.
Foto: MøllerGruppen
- Du sitter selv og «designer» bilen du har i en gitt tid (3 års bindingstid) til en forutsigbar månedlig pris, sier Tegneby, som på ingen måte er redd for å bli brennende inne med de nesten hundre bilene som er avsatt til dette prosjektet. Han sier at bilene er lagervare, og også vil være tilgjengelig hos de tradisjonelle bilforhandlerne i Møller-systemet. Og det er det mange kunder som liker. For som Tegneby sier;
- Vi vet at mange liker å sitte å konfiguere sin egen bil på nett, men at det å se og ta på den kan være utslagsgivende for et ja eller nei. Derfor har vi i samarbeid med forhandlerne våre bilen utstilt i butikk. Vi passer på at nett skal bli en partner, ikke en konkurrent, til våre forhandlere. Derfor skjer også utlevering av bilen hos en Audi-forhandler.
Ifølge Tegneby har de tre ulike merkene under Møller-paraplyen hatt litt ulik tilnærming i håp om å høste mest mulig - og forskjellig - erfaring.
- Men vanker det noen gulrot til dem som leaser en A1 på nett kontra i butikk?
- Nettkjøpet gir best pris. Det skiller seg ikke nevneverdig fra prisen på bil i butikk, men totalpakken har vi satt sammen slik at kunden også får en merverdi for nettkjøpet, sier Tegneby, som presiserer at det viktigste for dem i denne sammenhengen er å lære av prosessen og sikre seg ny og verdifull kunnskap om kundene sine og produktene de tilbyr.
Høster erfaring og lærdom
- Hvor er det for eksempel en potensiell kunde faller av i en eventuell kjøpsprosess? Og hvorfor? Det er mye vi ønsker å vite mer om, forteller han.
Ifølge Audis informasjonssjef ønsker de å se på alternative salgskanaler som en mulighet - ikke en trussel - og at de vil agere deretter.
- Er det planer om å tilby flere modeller?
- Basert på det vi allerede ser så er vi klare for å utvide spekteret på litt sikt. Vi vet mye mer om en måned eller to, sier Tegneby avslutningsvis.
MøllerGruppen selger fra før av bildeler og bilrekvisita i nettbutikkene Audibutikken.no, Volkswagenbutikken.no og Skodabutikken.no.
- Bilbransjen har sovet litt i timen
Den franske bilprodusenten Renault satser også på nett-leasing av sin lille elbil Twizy.
- Vi tror nok at internett er kommet for å bli. Bilbransjen har sovet litt i timen, men nå er fremtidens løsninger på full fart inn også her, har Renault-direktør i Norge, Anders Gadsbøll, tidligere uttalt til Bilnytt.no.
(Foto: Bjørn Skomakerstuen/Netthandel.no)