Andreas Nilsen fra Tromsø tegnet mye i fransktimene på videregående.
Etter hvert var det en figur som dukket opp oftere og oftere.
En elg ved navn Moose.
- Jeg fikk et slags Tommy & Tigeren-forhold til denne figuren. Det ble Moose og meg, sier Nilsen til eHandel.com.
Moose var født.
Men det skulle gå mange år før Nilsen skjønte hva Moose og han kunne få til sammen i businessammenheng med nettbutikken mooseontheloose.no.
Svensk åpenbaring
Han satt og tegnet i 2001 mens franske verb og gramatikalske viderverdigheter fløy over hodet på ham på skolen.
Syv år senere var Nilsen på vei til Göteborg for å sikre seg en master i Business Creation and Entrepreneurship.
Det var da han så elgen.
MOOSERENDE VIN: Oppturer har ved enkelte anledninger blitt feiret med mooserende vin.
Foto: Mooseontheloose.no
Da han ryddet og gjorde seg klar til å flytte over grensen kom han tilfeldigvis over de gamle tegningene av Moose.
- Det var like moro som i 2001. Jeg bestemte meg da for å «Moose på» (kjøre på, journ.anm.) og gjøre noe med det. Jeg lagde skisser, gjennomførte spørreundersøkelser om design og om folk ønsket å kjøpe dette produktet, forteller Nilsen.
Motivasjonen ble utfordret gang på gang og ødela litt for gleden vi hadde hatt mens vi bygde opp konseptet
Og produktet, ja, det var Moose trykket på t-skjorter.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Prisdryss og piratvirksomhet
- Vi (Moose og Nilsen, journ.anm.) hadde fantastiske resultater på spørreundersøkelsene. Så da bestemte vi oss for å gå all in, sier Nilsen på vegne av dem begge.
Han omtaler tiden etter 2008 som en fantastisk reise.
Kjendiser har blitt sett med Moose på brystet, og Nilsen har sikret seg flere priser som blant annet den nasjonale prisen «Folkets Gründer» i 2013, og det noe mer internasjonale stipendet Hugo Boss icon of sucsess i 2011.
- Men det er spesielt moro at vi er blitt piratkopiert i Hellas og Tyrkia. Det er spesielt å se på bilder hvor vi henger sammen med Converse, Armani og Dolce & Gabbana, sier Nilsen, igjen på vegne av dem begge.
PIRAT-ELG: Moose fra Tromsø har blitt såpass globalt anerkjent at han har endt opp som piratprodukter i Syden.
Det ble t-skjorter fordi Nilsen er glad i plagget.
Vi hadde til og med kjøpt inn olje med skogsduft som vi brukte
Og at det fra et oppstartsperspektiv ikke var så krevende å designe. Siden ballet det på seg med hettegensere og hettejakker.
- Det ble dog litt mer drastisk da vi i 2012 bestemte oss for å lage Moose on the Loose Kids og satse på barneklær i tillegg, sier Nilsen ... ja, på vegne av dem begge.
Opp- og nedtur med butikk
Men om det har vært mange lystige oppturer, så har Nilsen og kompanjongen også fått smake på det motsatte.
I 2013 omsatte de for nesten 2,3 millioner kroner. I fjor var omsetningen barbert ned til 960 000 kroner.
Et Concept Store-konsept som ikke gikk helt på skinner grunnet menneskelige årsaker må ta mye av skylden.
- Vi hadde noen fantastiske år når vi startet. Driven var god og vi «Mooste på». Vi åpnet en Pop Up store i 2011 som var en stor suksess, sier Nilsen.
I pop-up butikken forsøkte de å lage en skog med skogstapet på veggene, kunstgress på gulvet og masse trær som del av interiøret. I prøverommene hadde grafittiartisten 2Short Production tagget, hvor temaet var at det skulle være huset til Moose. Et bad, en stue og to soverom.
- Vi hadde til og med kjøpt inn olje med skogsduft som vi brukte, forteller Nilsen.
POP UP: Dette skulle være huset til Moose. Preget av trær, skogsduft og kunstgress.
Foto: Mooseontheloose.no
Om suksessen med pop up-konseptet smakte av gull og grønne skoger, var ikke Concept Store-konseptet som ble etablert i Tromsø av det samme kaliberet.
Men det er spesielt moro at vi er blitt piratkopiert i Hellas og Tyrkia
- Dette var en butikk som skulle gi oss god markedsføring. Men vi sleit med mange sykemeldinger, noe som gjorde at jeg ble stående i en butikk som hadde som mål om å gå i null. Dette fikk også konsekvenser for fremtidige kolleksjoner da flere turer til produsenten måtte utsettes. Butikken måtte holdes åpen, sier Nilsen.
LES OGSÅ: WoolLand.no: Ull til både hverdag og fest
Motivasjonen ble utfordret
Dette sammen med en rekke andre uforutsette ting gjorde at de fikk et tilbakefall.
- Motivasjonen ble utfordret gang på gang og ødela litt for gleden vi hadde hatt mens vi bygde opp konseptet. Butikken la vi ned i 2014. Vi forventer også i år at resultatet blir noe lunkent før vi skal ta julen og neste år med storm, sier han og er tilbake i fremoverlent stilling.
NEDTUR: Butikken som så dagens lys i Tromsø i 2012 ble lagt ned i 2014.
Foto: Mooseontheloose.no
Opp- og nedturer i skjønn forening der altså.
- Men hva er ditt beste råd til de som nettopp har startet egen business?
- Gjør godt forarbeid. Prat med - og inkluder kundene - så snart som mulig. I stedet for å tro hva de ønsker å kjøpe; spør de. La de være med å bestemme farger, fasonger og hvilke produkter du skal produsere. Når jeg gjorde min første spørreundersøkelse i 2010 hadde jeg en klar tanke om at dersom resultatet av dette var negativt, kunne det bety at vi ikke ikke kom til å gå videre med elgen, sier Nilsen, som legger til at det er krevende å drive nettbutikk i Norge.
- Vi er en liten organisasjon, noe som lett fører til at man ikler seg mange forskjellige hatter. Det jeg har savnet er et slags kjøpesenter for mindre nettbutikker. Det er vanskelig som en liten og ukjent merkevare å nå opp - spesielt når det kommer til klær. Hadde man hatt en felles plattform hvor man kunne blitt markedsført, tror jeg det ville vært bra for mindre merker som oss, sier Nilsen.
Pakkedilla
Nilsens konsept kom som et resultat av hans trang til å tegne.
Jeg fikk et slags Tommy & Tigeren-forhold til denne figuren. Det ble Moose og meg
Noe av det han liker aller best med å drive egen nettbutikk er å legge ved en håndtegnet elg-tegning i hver forsendelse som sendes ut til kundene.
- Jeg er usikker på hvor mange som har lagt merke til det, sier han lurt.
PERSONLIG HILSEN: Andreas Nilsen legger ved en liten hilsen i alle bestillingene som sendes ut fra Tromsø.
Foto: Mooseontheloose.no
 Se flere Moose on the Loose-bilder under her:
FABRIKKTUR: Andreas, Moose og samboeren på tur til t-skjorteprodusenten i 2011.
Foto: Privat
Â
MOOSE FOR PRESIDENT: Et ikonisk sted iblandet litt nord-norsk elg.
Foto: Mooseontheloose.no
Â
NYDELIG NATUR: - Nordnorsk natur. Det finnes ikke noe bedre, sier Andreas da han diskuterte bilder med eHandel.com.
Foto: Anders Ellingsen
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!