Etter omtrent to uker med folkefinansiering har det norske oppstartsselskapet Villoid, hentet inn rett under 6 millioner kroner fra over 100 nye investorer.
I forkant av emisjonens første frist, skal beløpet dog ha vært noe under finansieringsmålet på 5 millioner kroner, og det var ikke lett å si hvorvidt selskapet ville nå det. Villoid utsatte således fristen, hvor av resultatet til syvende og sist endte godt over målet.
- Det har vært en annerledes måte for oss å hente kapital på med tanke på at alle kan se og følge med på hele prosessen. De har både fordeler og ulemper. Men det har vært utrolig gøy å få med så med mange mindre investorer og ikke minst, damer på dette, sier daglig leder og gründer av Villoid, Jeanette Dyhre Kvisvik, til eHandel.com.
Les også: Flying start i jakten på 100 millioner
Ambisiøs mote-startup
Moteselskapet ble tatt med hjem igjen til Norge i fjor, etter lang historie som app og markedsplass i England og USA.
For Villoid.no, som ble lansert under Elle-festen forrige sommer, har selskapet store ambisjoner. I januar kunne Villoid opplyse om en omsetning på 5 millioner kroner, med et mål om å nå 100 MNOK innen 3-4 år.
Verdsettelsen av selskapet er imidlertid på hele 72 millioner kroner, noe som skal komme av teknologiplattformen, som ligger til grunn.
- Vi er først og fremst et teknologiselskap, halvparten av våre ansatte er teknologer. Den store oppsiden ligger i den teknologien vi bruker og utvikler, til å vokse raskere og bli mer lønnsomme enn våre konkurrenter, sier Dyhre Kvisvik.
Dyhre Kvisvik har også vært med på å bygge opp møbelbutikken Sixbondstreet.no, som idag eies av Komplett.
Har vært åpne om risikoen
Beløpet som Villoid har hentet inn er tilsvarende det samme som det klesdelingstjenesten Fjong innhentet i sin crowfunding-runde i fjor. I likhet med Fjong har Villoid også hatt et sterkt fokus på å vekke interesse for finans og investering blant kvinner.
Villoid-gründerens inntrykk har vært at mange kvinner ikke føler de vet nok om aksjer, og at det kan føles risikofylt å investere i start-ups.
Derfor har hun snakket med flere av investorene i forkant, hvor hun skal ha vært tydelig på hva det er de investerer i. Nå, som runden er avsluttet, har selskapet oppnådd en kvinneandel på hele 80 prosent.
- Vi har vært åpne om risikoen ved å investere i en start-up hele veien, noe vi tror vært med på å øke troverdigheten vår. Som ny investor, skal du aldri investere mer enn du har råd til å tape, avslutter hun.