Siden oppstarten i 1957 har MQ Holding AB etablert seg som et av Sveriges største moteforetak. I dag finnes mer enn 120 MQ-butikker. Fire av disse ligger i Norge, hvor kjeden etablerte seg så sent som i 2010. Nettsatsingen MQ Shop Online blir en stadig viktigere del av konseptet, og ikke minst en viktig satsing i kampen mot et voksende antall offline og online konkurrenter innen klær og mote.
Målrettet utvikling
Da nettbutikken til MQ ble lansert mot slutten av 2010, var det IT-avdeling som drev hele prosessen, sammen med markedsavdelingen. Salget gikk bra, men man visste likevel ikke helt hvordan man skulle forholde seg til e-handel.
- På mange måter begynte vi på nytt igjen høsten 2011, forteller e-commerce manager Mikael Stålnacke i MQ, som på det tidspunktet ble hentet inn for å bidra til kjedens nettsatsing.
- Vi begynte å omformulere alt, og jobbe mer målrettet med e-handel. Våren 2012 lanserte vi en ny side, og like etterpå en mobilside. Dette har vært grunnplattformen vår siden den gang, sier Stålnacke.
- Vi gjennomfører imidlertid tester hver eneste måned, og leter stadig etter bedre løsninger. Vi har blant annet gjort mange design- og layoutforandringer, og vi har fått et eget in-house studio hvor vi kan ta produktbilder og filme. Det er en konstant utvikling.
Skal vokse
Stålnacke ønsker ikke å gå i detalj på omsetningstall, men forteller at nettbutikken opplever god vekst, og at målet er at den skal fortsette å vokse.
- Vi har egne resultatrapporter for vår e-handel, og nettbutikken skal bære egne kostnader og være en lønnsom salgskanal, akkurat som en vanlig butikk. Samtidig er vi opptatt av at nettet skal bidra til å øke omsetningen i butikkene, slik at også de skal kunne ta del av den voldsomme utviklingen innen e-handel, påpeker Stålnacke. Han viser til at mange av de mindre butikkene i kjeden, med smalere sortiment, ofte bruker online-kanalen for å selge varer fra MQ-sortimentet. Mange av kjedens butikker i Sverige har også fått shop-online stasjoner, som gir kunden mulighet til å handle selv om varen ikke er tilgjengelig i butikk.
- Personalet trenger ikke lenger si at man er utsolgt for en spesiell farge eller størrelse man kanskje ikke har inne akkurat der og da. Isteden kan man hjelpe kunden med å plassere en online-ordre for henting i butikk senere, forteller Stålnacke.
- Ingen kannibalisering
For MQ er det ekstremt viktig å jobbe med alle kanalene integrert. Kjeden var tidlig ute med å gi kundene muligheten til å returnere online-varer i butikk. Deretter lanserte man utlevering av varer i butikk, noe som har vist seg å bli en stor suksess for kjeden. Konkret betyr det at web-ordren sendes ut sammen med den ordinære vareutleveringen til butikkene, som hos mange skjer daglig. I butikken scannes varen for å bekrefte at den er ankommet, og kunden får deretter en SMS om at den kan hentes.
- Hele 45 prosent av alle e-handelskjøp hos oss utleveres i en butikk, noe som betyr at vi klarer å drive trafikk til våre fysiske utsalgssteder gjennom nettbutikken. Det betyr også at vi kan jobbe med mersalg hos dem som handler online, sier Stålnacke, som ikke ser noen kannibalisering mellom kanalene.
- Kundene handler der det er mest hensiktsmessig for dem. Forskjellen fra tidligere er at vi eier kundereisen på en helt annen og bedre måte, påpeker han.
Flere varemerker
Lanseringen av nettbutikken i Norge er planlagt tredje uken i mars, og vil gi MQ muligheten til å implementere sin omnichannel-strategi i større grad også her til lands. Det vil blant annet si at selgerne i alle butikkene i Norge vil bli utstyrt med en iPad, som de skal benytte som en online salgskanal dersom varen ikke finnes i butikken. Uthenting i butikk vil bli mulig helt fra starten, i tillegg til vanlige leveranser.
- Som i Sverige vil det dessuten bli et bredere sortiment på nett enn i de fysiske butikkene, og man vil tilby varemerker som man ikke tilbyr i Norge i dag, forteller Stålnacke, som ser på lanseringen av den norske nettbutikken som et naturlig steg for MQ
- Norge er vårt neste marked. Med tanke på vårt konsept, og at vi allerede er etablert med flere fysiske butikker fra før, føles det helt naturlig for oss å kunne tilby e-handel også til våre norske kunder.