- Vi forsterker bruttomarginen ytterligere gjennom et nøye utvalgt sortiment, færre kampanjer og forbedrede innkjøpsrutiner, sier Christina Ståhl som er administrerende direktør i MQ Holding AB i en pressemelding.
I løpet av kvartalet september til november hadde selskapet en nettoomsetning på 357 millioner svenske kroner, en nedgang på 4,0 prosent mot samme periode i fjor. For sammenliknbare butikker gikk omsetningen ned 4,2 prosent, hvilket er noe svakere enn markedet for øvrig. Klessalget i Sverige gikk ned 2,2 prosent ifølge analyseselskapet HUI Research. Gledelig for MQ var det derimot at driftsresultatet gikk opp til 39 millioner svenske kroner, mot 34 millioner kroner året før. Resultat etter skatt endte på 29 millioner svenske kroner.
MQ Holding AB har i dag 120 MQ-butikker. Selskapet som har eksistert siden 1957, gikk inn i Norge så sent som i 2010. Nå har MQ totalt fire butikker fordelt på Oslo, Jessheim, Drammen og Kristiansand. Den mest kjente butikken har vært plassert på Oslos vestkant, i Bogstadveien. Den er nå stengt og erstattet med en butikk i Grensen i Oslo sentrum. Målet er at denne skal bli kjedens nye "flaggskip" i Norge.
- I løpet av perioden har planleggingen av en ny start i Norge vært intensiv, da vi ser vekstmuligheter på dette markedet. I mars 2015 starter vi MP Shop Online i Norge parallelt med at vi aktivt søker lokaler for nye butikker, fortsetter Christina Ståhl.
I Sverige regnes MQ som en av de ledende kleskjedene med både dame- og herreklær og de har høstet mye ros blant eksperter på handel for sin omnichannel-strategier.