ANNONSE

Multikanal-samspill: - Gi kunden valgmuligheter

Multikanal-samspill: - Gi kunden valgmuligheter
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Netthandel

Multikanalkjeder opplever den sterkeste handelsveksten. Best ut kommer bøker, viser fersk handelsrapport fra Virke.

ANNONSE

Butikkjeder som kombinerer nettbutikk og fysiske butikker fremstår som vekstvinnerne i norsk handel, viser Handelsrapporten 2016/2017 fra hovedorganisasjonen Virke.

Sterk vekst i mange bransjer

Multikanalkjedene har den sterkeste veksten i 22 av 31 bransjer, sammenlignet med kjeder som kun selger varer i fysisk butikk, kommer det frem i den ferske rapporten.

Bokbransjen er kommet langt i den digitale hverdagen.

Kun tre av ti nordmenn kjøper bøker i en fysisk butikk, mens resten handler på nett eller bruker nettet som en del av kjøpsprosessen.

Det å handle ved å kombinere bruk av den fysiske butikken med nettet er i mange bransjer en foretrukken metode å handle på.

Dette gjelder blant annet datamaskiner og nettbrett. 54,6 prosent her til lands foretrekker denne metoden å sikre seg en ny PC eller nettbrett på.

LES OGSÅ: Kitch´n stakk av med Handelsprisen

De yngste er mest lystne på kanalvalg

Fordelt på alder er det de yngste brukerne som i størst grad foretrekker å kunne velge mellom kanalene. De eldre har i mindre grad denne preferansen, heter det i den årlige handelsrapporten.

Innen varegruppen elektronikk foretrekker 69 prosent i aldersgruppen under 30 år å kunne handle i en nettbutikk eller en kombinasjon av nett og fysisk butikk.

Tilsvarende andel for for den eldste aldersgruppen er 41 prosent.

For de fleste varegruppene er det begge kanaler som er det foretrukne alternativet for forbrukere under 30 år.

Andel som foretrekker å kjøpe i en kanal som involverer netthandel:


digitalisering

digitalisering

Kilde: Handelsrapporten 2016/2017

(Foto: Richard Ølmheim)

Del artikkel: