Litt i det stille har Meny rigget seg til for en nettilværelse ved siden av kjedens 195 butikker.
For to år siden fikk de ansatte teste ut nettbutikk-løsningen. Endringer ble kontinuerlig gjort på bakgrunn av tilbakemeldinger fra de ansatte.
I fjor sommer ble tre butikker og 5000 utvalgte kunder gitt muligheten til å teste konseptet i litt større skala - uten bevisst markedsføring fra kjeden. Videre finjusteringer og endringer ble gjort.
Skynder seg langsomt
Siden har det vokst seg større. 20 butikker tilbyr nå netthandel - samt henting av varer i butikk eller på utvalgte hentepunkter. I tillegg tilbys hjemkjøring av varene via logistikkaktøren Zoopit, som NorgesGruppen har eierandeler i.
- Per i dag er det rundt 80 prosent av bestillingene som kjøres hjem til kundene, sier Meny-sjef Vegard Kjuus da eHandel.com treffer ham for en nettmatprat.
- Fordelen for oss er at vi ikke trenger å investere stort i ansatte, lager eller biler, sier sjefen for det hele.
John Mårhammar (t.v.) og Robin Masoumi jobber utelukkende med nettbiten på Meny Vollebekk. Her er de i full gang med å pakke en innkommende nettordre. - Vi kan snakke direkte med kundene dersom det er noe vi lurer på. En gang ringte jeg en kunde som hadde bestilt 74 kiwier, bare for å forsikre meg om at han ikke hadde tastet feil. Det stemte, men kunden satte pris på at jeg tok meg bryet med å dobbeltsjekke, sier Mårhammar. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Kjørefarten skal opp
Kjuus og nettbutikksjef Knut Nyløkken sier at nettbutikken i dag har en kjørefart på cirka 100 millioner kroner i året. Det vil si at dersom de fortsetter i den farten de har i dag så betyr det 100 millioner kroner i omsetning i løpet av et år.
Den farten skal økes betraktelig i tiden som kommer. Syv nye butikker skal i løpet av året jobbe tett på nett.
- Dagens kjørefart tilsvarer en gjennomsnittlig årsomsetning i én Meny-butikk. Så nettbutikken i dag utgjør altså én Meny-butikk, sier Kjuus, som ikke vil si noe om hvor høyt han sikter.
Sikre steiner langs veien
- Vi har snudd stein på stein og kvalitetssikret hele veien. For oss handler det om å skape den samme Meny-følelsen på nett som i butikk. Vårt mål er å gjøre kundene fornøyde, enten de velger butikkk eller nett. Begge enheter skal være én og gå i takt. Det å få nettsiden til å fremstå delikat, inspirerende og nyttig har vært arbeidskrevende. Hvor stort dette blir i kroner og øre vil tiden vise, sier Kjuus, som legger til at den eldste nettkunden hos dem er 95 år gammel.
I fjor utgjorde salg av dagligvarer på nett i Norge en drøy prosent av en total dagligvareomsetning på 164,3 milliarder kroner.
18,3 av disse milliardene fant veien til Meny.
Til sammenligning omsatte den største norske aktøren innen nettmat, Kolonial.no, for 424 millioner kroner i fjor - og endte opp med et underskudd på 100 millioner kroner.
Aktører som Kolonial.no og Marked.no har bare et lager som varene plukkes fra. I Menys tilfelle fungerer en allerede eksisterende butikk også som lager. Det gjør at butikkene til enhver tid må bugne av varer for å kunne fungere optimalt. På Meny Vollebekk tilbys det rundt 10 000 ulike produkter. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Stort utvalg er en fordel
En av fordelene til Meny kontra for eksempel Kolonial.no og Marked.no er at de har langt flere produkter å tilby kundene sine.
Nyløkken sier at nettbutikken har hatt en positiv innvirkning på de tradisjonelle butikkene. Han mener bestemt at tilstedeværelsen på nett har gjort dem til bedre butikkdrivere.
- Det vi har i butikk, har vi også på nett. En av fordelene med nettsatsingen er at vi er blitt flinkere på å drive fysisk butikk. Hyllene må bugne, siden vi skal ta oss av både de som velger å gå i butikk eller handler på nett. Så nettsatsingen har totalt sett medført en positiv utvikling for oss, sier Nyløkken til eHandel.com.
Utvalget for de med en eller annen form for matintoleranse er omfattende hos Meny. Der andre kjeder kan tilby relativt få glutenfrie produkter, kan Kjuus & Co tilby et lite hav av ulike produkter. Hyllen til venstre er nærmest å regne som et lite paradis for de som ikke skal ha laktose eller gluten i maten. Dette tilbudet gjelder både for de som handler i butikk og på nett. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Større handlekurv på nett
Nettkundene hos Meny legger igjen mer penger enn de butikkbesøkende.
Menys nettkunder bruker i snitt fem minutter på handelen, og handler langt flere varer enn kundene i de tradisjonelle Meny-butikkene. Butikkbesøkene er på mellom 7,5-15 minutter.
Et rikholdig utvalg av ferskvarer, et annet av Menys fortrinn, er noe det vies mye tid og krefter på. Av rundt 10 000 ansatte kan dagligvarekjeden skilte med cirka 1000 fageksperter innen kjøtt, fisk og ferskvarer generelt.
- Det gjør noe med fokus på god mat og kvalitet. Som selvsagt kunder i butikk og på nett skal merke, sier Kjuus og Nyløkken.