Etter å ha gründet nettbutikken Nelly, for siden å selge til Qliro Group, fortsatte Vanhatapio ufortrødent videre på sin nettmarsj i moteverdenen.
I april 2015 så NA-KD dagens lys.
I fjor endte han opp med en omsetning på 215 millioner kroner - med moteleveranser i mer enn 140 forskjellige land, skriver Dagens Industri.
Egne merkevarer og sosial tilstedeværelse
Mye av suksessen ligger i egne varemerker. Ifølge Vanhatapio kommer 65 prosent av inntjeningen fra egne merker. Og som han selv sier det til den svenske finansavisen:
- Der er marginene betydelig høyere.
En annen suksessfaktor tillegger han NA-KDs satsing på tilstedeværelse og synlighet i sosiale medier.
Per i dag har de 750 000 følgere på Instagram og Snap.
- Jeg tror det bare er H&M og Daniel Wellington som er bedre enn oss i Norden på dette feltet, sier han.
140 friske millioner inn i systemet
Dette har fått flere investorer til å kaste et blikk i retning av ham.
I en ny emisjonsrunde blir selskapet tilført 140 millioner svenske kroner. 93 millioner svenske kroner kommer fra investeringsselskapet Northzone med Jessica Nilsson i spissen.
Nilsson legger ikke skjul på sin egen forkjærlighet for disruptive aktører som snur litt oppned på det etablerte.
- Vi har siktet inntilt på disruptive netthandelsselskap som har en unik «twist» på sin forretningsmodell, globale ambisjoner og et bestemt kundesegment. Na-Kd innfrir på alle punkter. De forsøker innovativt å forandre en hel bransje, sier Nilsson, som får tildelt en styreplass i selskapet.
De resterende 47 millionene kommer fra investeringsselskapet eEquity.
Göteborg som utgangspunkt
Hovedtyngden av det som selges i nettbutikken ender opp på hjemmemarkedet og i Tyskland, mens det begynner å bli mer fart på salget i både USA, Australia og England.
Selskapet, med omtrent 90 ansatte på hovedkontoret i Göteborg, planlegger åpning av ytterligere et kontor i Stockholm.
Lageret, som også befinner seg i Göteborg, vil snart bli assistert av et nytt lager i Nederland som har byggestart i februar.
(Foto: Pressefoto)