Med både Black Friday og julehandel rett rundt svingen, gjør flere selskaper seg klare for på best mulig å kunne håndtere økningen i antall netthandlende.
Hos Komplett i Sandefjord begynner de å bli klare for å møte trykket som er i vente.
- Vi er ikke helt oppe på Amazon-nivå ennå, men vi ser for oss at vi vil ha cirka 70 vikarer og deltidsansatte inne til Black Friday og julerushet som følger på, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group, til Netthandel.no.
- Vi venter som tidligere år et stort trykk for alle våre tre lagerbygg i Sandefjord. Dette er noe logistikk gleder seg veldig til, og som for oss er en stor dugnad. Mange dyktige medarbeidere ser frem til dette, som er en helt spesiell periode i året for logistikkapparatet vårt. Hundrevis av paller med produkter skal behandles på rekordtid, sier Tollnes.
Amazon leker ikke julebutikk
Amazon, med nesten en kvart million ansatte, styrker staben med ytterligere 120 000 sesongarbeidere for å ta unna julerushet på ulike distribusjons- og sorteringssentraler i USA.
Hvert eneste år har antall sesongearbeidere i julemodus økt jevnt og trutt hos den amerikanske nettgiganten.
Mens det før jul i 2014 ble hentet inn 80 000 personer, var dette tallet økt til 100 000 året etter.
I år er det en ny økning på 20 000 ansatte sett opp mot fjoråret.
Hele 120 000 personer er kalt inn til tjeneste.
LES OGSÅ: Ønsker seg større Black Friday-rabatter
For mange av sesongarbeiderne som blir kalt inn, er det en gulrot i andre enden.
Hele 14 000 av de totalt 100 000 sesongarbeiderne som i fjor var med på julerushet for Amazon ble belønnet med fast jobb etter endt dyst.
(Foto: Morten Rakke/Komplett Group)