Med bĂ¥de Black Friday og julehandel rett rundt svingen, gjør flere selskaper seg klare for pĂ¥ best mulig Ă¥ kunne hĂ¥ndtere økningen i antall netthandlende.
Hos Komplett i Sandefjord begynner de Ă¥ bli klare forÂ Ă¥ møte trykket som er i vente.
- Vi er ikke helt oppe pĂ¥ Amazon-nivĂ¥ ennĂ¥, men vi ser for oss at vi vil ha cirka 70 vikarer og deltidsansatte inne til Black Friday og julerushet som følger pĂ¥, sier Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group, til Netthandel.no.
- Vi venter som tidligere Ă¥r et stort trykk for alle vĂ¥re tre lagerbygg i Sandefjord. Dette er noe logistikk gleder seg veldig til, og som for oss er en stor dugnad. Mange dyktige medarbeidere ser frem til dette, som er en helt spesiell periode i Ă¥ret for logistikkapparatet vĂ¥rt. Hundrevis av paller med produkter skal behandles pĂ¥ rekordtid, sier Tollnes.
Amazon leker ikke julebutikk
Amazon, med nesten en kvart million ansatte, styrker staben med ytterligere 120 000 sesongarbeidere for Ă¥ ta unna julerushet pĂ¥ ulike distribusjons- og sorteringssentraler i USA.
Hvert eneste Ă¥r har antall sesongearbeidere i julemodus økt jevnt og trutt hos den amerikanske nettgiganten.
Mens det før jul i 2014 ble hentet inn 80 000 personer, var dette tallet økt til 100 000 Ă¥ret etter.
I Ă¥r er det en ny økning pĂ¥ 20 000 ansatte sett opp mot fjorĂ¥ret.
Hele 120 000 personer er kalt inn til tjeneste.
LES OGSĂ…: Ă˜nsker seg større Black Friday-rabatter
For mange av sesongarbeiderne som blir kalt inn, er det en gulrot i andre enden.
Hele 14 000 av de totalt 100 000 sesongarbeiderne som i fjor var med pĂ¥ julerushet for Amazon ble belønnet med fast jobb etter endt dyst.
(Foto: Morten Rakke/Komplett Group)