Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nå selger de mer på nett enn i butikk og vokser raskt - men i Norge går det fortsatt tregt

Omnikanal-aktøren Lyko går mot børs
Foto: Lyko / pressebilder
Ole Martin N. Evensmo

Kosmetikkjeden solgte for mer enn 400 millioner svenske kroner via sin nettbutikk i fjor. Netthandelen er dermed deres største salgskanal.

ANNONSE

Svenskeide Lyko omsatte i fjor for 776,1 millioner svenske kroner. Det fremkommer i Lykos ferske årsrapport for 2017.

Lyko Online står nå for vel halve omsetningen og nettbutikken er nå den kanalen som vokser raskest. I perioden 2012 – 2017 har Lyko Online hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på nett på 39 prosent. I fjor økte salget på nett med 28 prosent, til totalt 407 millioner svenske kroner.

Selv om netthandelen vokser raskt, klarer de fysiske butikkene seg også godt. I perioden 2012 til 2017 har Lyko Retail økt i snitt med 26 prosent. Veksten skyldes ifølge Lyko i hovedsak at kjeden har økt fra 23 butikker i 2012 til 40 butikker i 2017, men de har også økt omsetningen per butikk og styrket sine salong-tjenester.

Ikke verst for et marked som ifølge Lyko vokser med 2,3 prosent i Norden. 



Markedet for hudpleie og skjønnhet vokser jevnt og trutt i hele Norden. Illustrasjon: Lyko / Årsrapport 2017

Vi merker oss også at netthandelen nå også er en større bidragsyter til Lyko-kjedens totale lønnsomhet enn de fysiske butikkene. Mens online-salget gav et EBITDA-resultat på 34,0 millioner svenske kroner, gav butikksalget kun 23,1 millioner i overskudd.

Lyko er i hovedsak en svensk kjede med netthandel og totalt 39 butikker, men Lyko har også én norsk butikk og nettbutikk. I et norsk marked preget av kjeder som Vita og Kicks, samt nettbutikker som Blivakker.no og Blush.no synes Lyko derimot ikke å ha fått det helt store fotfeste. Kun 4 prosent av den samlede omsetningen i Lyko er fra det norske markedet.

Del artikkel: