Brød og bakervarer kan gjerne kalles ekstremkategorier i nettmat-sammenheng.
Her har nemlig ikke kundene mulighet til å kjenne på, lukte eller se produktene på samme måte som i en fysisk butikk. Kundene er derfor helt avhengig av å stole på at det som plukkerne i et nettmat-frima plukker er ferskt og av prima kvalitet.
Baker i plukksløyfa
Det gjør Kolonial.no noe med etter å ha opprettet et eget bakeri midt inne i plukksløyfa.
10 personer er ansatt for å ta seg av brød og bakervarer. I slutten av neste uke vil det være slutt på prøvebaking - og full drift av anlegget.
- Vi vi da kunne levere enda ferskere bakervarer med bedre kvalitet enn tidligere, sier Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Kolonial.no, til eHandel.com.
Følger selskapets puls og døgnrytme
Den store fordelen med eget bakeri er at produksjonen opererer i takt med selskapets egen puls og døgnrytme.
- Brød kan produseres på løpende bånd, nærmest i takt med bestillingene som tikker inn på nett. På den måten er kundene sikret ferskest mulig brød, og de kan være sikre på å finne sitt favorittbrød døgnet rundt. Vi vil aldri ha tomme hyller, slik dagligvarebutikkene gjerne har om kvelden, sier Aag.
Og det blir også mindre svinn av å produsere i takt med etterspørselen, som for mange fysiske dagligvarebutikker er et problem. Her kan fort brød bli liggende i hyllene en hel dag uten å bli solgt før de havner i søppeldunken.
- Man vet aldri helt hvor mange som skal ha brød. Og det er alltid slik at man må ha nok. Vi har selv opplevd at vi ikke fått nok brød i tide til kundene våre som har bestilt, sier Aag.
Investerer i kvalitet
Selskapet regner også med å spare en del på å slippe flere ekstraledd som blant annet salg og markedsføring.
- De pengene vi sparer kunne vi ha valgt å bruke på å senke prisene. Men vi har heller valgt å bruke mer penger på å øke kvaliteten på brødene vi selger, sier Aag avslutningsvis.