Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nå skal Kolonial.no bake sitt eget brød

Nå skal Kolonial.no bake sitt eget brød
Torstein Aase Johansen (innfelt) har det daglige ansvaret for det nyopprettede bakeriet.
Montasje: Kolonial.no/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

I slutten av neste uke vil det splitter nye bakeriet til Kolonial.no være i full drift og leveringsmodus.

ANNONSE

Brød og bakervarer kan gjerne kalles ekstremkategorier i nettmat-sammenheng.

Her har nemlig ikke kundene mulighet til å kjenne på, lukte eller se produktene på samme måte som i en fysisk butikk. Kundene er derfor helt avhengig av å stole på at det som plukkerne i et nettmat-frima plukker er ferskt og av prima kvalitet.

Baker i plukksløyfa

Det gjør Kolonial.no noe med etter å ha opprettet et eget bakeri midt inne i plukksløyfa.

10 personer er ansatt for å ta seg av brød og bakervarer. I slutten av neste uke vil det være slutt på prøvebaking - og full drift av anlegget.

- Vi vi da kunne levere enda ferskere bakervarer med bedre kvalitet enn tidligere, sier Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Kolonial.no, til eHandel.com.

Følger selskapets puls og døgnrytme

Den store fordelen med eget bakeri er at produksjonen opererer i takt med selskapets egen puls og døgnrytme. 

- Brød kan produseres på løpende bånd, nærmest i takt med bestillingene som tikker inn på nett. På den måten er kundene sikret ferskest mulig brød, og de kan være sikre på å finne sitt favorittbrød døgnet rundt. Vi vil aldri ha tomme hyller, slik dagligvarebutikkene gjerne har om kvelden, sier Aag.

Og det blir også mindre svinn av å produsere i takt med etterspørselen, som for mange fysiske dagligvarebutikker er et problem. Her kan fort brød bli liggende i hyllene en hel dag uten å bli solgt før de havner i søppeldunken.

- Man vet aldri helt hvor mange som skal ha brød. Og det er alltid slik at man må ha nok. Vi har selv opplevd at vi ikke fått nok brød i tide til kundene våre som har bestilt, sier Aag.

Investerer i kvalitet

Selskapet regner også med å spare en del på å slippe flere ekstraledd som blant annet salg og markedsføring.

- De pengene vi sparer kunne vi ha valgt å bruke på å senke prisene. Men vi har heller valgt å bruke mer penger på å øke kvaliteten på brødene vi selger, sier Aag avslutningsvis.

Del artikkel: