- Vi er i veldig god form, og jeg ser lyst pĂ¥ bĂ¥de 2018 og 2019, sier Kjetil Graver som møter eHandel.com i selskapets nye lokaler pĂ¥ Vulkan i Oslo.
Han er en av grĂ¼nderne bak matkasse-konseptet Godtlevert.no som pĂ¥ kort tid raskt gikk fra null til 400 millioner kroner i omsetning. I fjor omsatte selskapet for drøyt 391 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt pĂ¥ nesten 1,1 millioner kroner.
Noe av den samme effekten merket Adams Matkasse, som før det tok av het Toppmat.no.
I fjor omsatte de for nesten 340 millioner kroner, men gikk likevel i underskudd med knappe 6,5 millioner kroner.
Norsk eiere pĂ¥ toppen av kjeden
NĂ¥ er de fusjonert og eies av svenske Linas Matkasse der det norske investeringsselskapet Herkules Capital er hovedeier.Â
Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte
Kjetil Graver
- I hele Q1 handlet det om forhandlinger før fusjonen fant sted 9. mars. I Q2 var vi mer eller mindre sjakk matt i pĂ¥vente av myndighetenes velsignelse. 16. juni fikk vi grønt lys. Siden har vi brukt tiden til Ă¥ integrere begge selskapene. Vi har blant annet flyttet Adams Matkasse-kundene over pĂ¥ Godtleverts IT-plattform. Vi kommer ikke til Ă¥ oppleve noen særlig vekst i Ă¥r, men vi har likevel begynt Ă¥ se noen effekter av sammenslĂ¥ingen, sier Graver.
Stordriftsfordeler og flere til Ă¥ dele
Kjetil Graver har ansvaret for de to norske matkasse-konseptene, og det nye konseptet Lunsjlervert.no.
Det er et nettbasert konsept som retter seg mot SMB-markedet.
BĂ¥de Godtlevert og Adams Matkasse lever i beste velgĂ¥ende under sine respektive merkevarenavn, selv om de nĂ¥ tilhører samme selskap, BrandHub AS.
Stordriftsfordeler pĂ¥ IT, utvikling, innkjøp, pakking, utkjøring og logistikk var noen av godene som lokket ved en fusjon.
Begge selskapene opplevde nemlig en vekststopp etter noen eventyrlige Ă¥r.
- Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte. Vi er ekstremt kostnadsbevisste og regner og tester i det uendelige. OgsĂ¥ har vi noen grunnpilarer vi er veldig gode pĂ¥ og tro mot. Som at vi hopper bukk over grossistleddet og handler direkte fra bøndene og produsentene, sier Kjetil Graver. Foto: Bjørn Skomakerstuen
Overskuddsform
- I Ă¥r regner jeg med at vi fĂ¥r et overskudd pĂ¥ rundt 20 millioner kroner før avskriving. De pengene skal vi ikke putte i lommen, men bruke til Ă¥ utvikle enda bedre opplevelser for kundene vĂ¥re. Vi er i god form om dagen, sier Graver.
Mens strategiske slagplaner legges pĂ¥ kontoret pĂ¥ Vulkan, skjer alt av pakking og utkjøring av matkassene fra et 6500 kvadratmeter stort bygg pĂ¥ Furuset i Oslo. Det tilsvarer omtrent en fotballbane.
Mens en aktør som Kolonial.no i fjor omsatte for 424 millioner kroner og fikk et bokført underskudd pĂ¥ 117 millioner kroner, vil altsĂ¥ Graver & Co tjene penger i Ă¥r.
En prestasjon det nesten lukter kryss i taket av.
Hopper bukk over grossistleddet
- Hvordan fĂ¥r dere det til, Graver?
- Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte. Vi er ekstremt kostnadsbevisste og regner og tester i det uendelige. OgsĂ¥ har vi noen grunnpilarer vi er veldig gode pĂ¥ og tro mot. Som at vi hopper bukk over grossistleddet og handler direkte av produsentene, sier han videre.
Faktisk har sĂ¥ mye som 96 prosent av det de selger gĂ¥tt utenom et grossistledd.
- Det betyr bedre marginer. I mange tilfeller sĂ¥ mye som 15-20 prosent, fortsetter Graver, som kan fortelle at kundene elsker Ă¥ kunne fĂ¥ andre produkter enn av merket Gilde pĂ¥ kjøttfronten.Â
- Det betyr ogsĂ¥ at vi kan levere ferskere, og etter vĂ¥r mening, sunnere produkter til kundene vĂ¥re.
Et annet moment som spiller inn er at de kan fĂ¥ gode priser fordi de kjøper store volumer som bare blir levert pĂ¥ ett og samme sted. PĂ¥ lageret pĂ¥ Furuset.
- Tenk deg hvor mye mer jobb- og kostnadskrevende det er Ă¥ fĂ¥ levert mindre volumer med for eksempel fersk fisk ut til en drøss med dagligvarebutikker, sier Graver,
Noe nytt er pĂ¥ vei
Han sier at de ikke ligger pĂ¥ latsiden, og at de i løpet av første kvartal neste Ă¥r vil lansere et konsept som gĂ¥r utenom alt de holder pĂ¥ med nĂ¥.
- Jeg kan ikke si noe mer. Men følg med, sier han og gliser lurt.
- OgsĂ¥ vil det bli en endring i matkassekonseptene. De vil i løpet av relativt kort tid preges av større fleksibilitet og valgfrihet for kundene, sier han og smiler lurt enda en gang.