ANNONSE

Nå tjener Godtlevert og Adams Matkasse penger

Nå tjener Godtlevert og Adams Matkasse penger
Etter fusjonen i mars i år har to merkevarenavn samlet seg i et selskap. De har også fått følge av et tredje nettselskap. Kjetil Graver, som er en av medgründerne av Godtlevert.no, har lederansvaret for den nye konstellasjonen Adams Matkasse, Godlevert.no og Lunsjlevert.no. I år regner han med at de vil sitte igjen med et overskudd på drøyt 20 millioner før avskriving.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

En fusjon og masse jobb for å få to til å bli én kommer ikke til å skape særlig vekst i år. Men det ligger likevel an til et solid overskudd.

ANNONSE

- Vi er i veldig god form, og jeg ser lyst på både 2018 og 2019, sier Kjetil Graver som møter eHandel.com i selskapets nye lokaler på Vulkan i Oslo.

Han er en av gründerne bak matkasse-konseptet Godtlevert.no som på kort tid raskt gikk fra null til 400 millioner kroner i omsetning. I fjor omsatte selskapet for drøyt 391 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på nesten 1,1 millioner kroner.

Noe av den samme effekten merket Adams Matkasse, som før det tok av het Toppmat.no.

I fjor omsatte de for nesten 340 millioner kroner, men gikk likevel i underskudd med knappe 6,5 millioner kroner.

Norsk eiere på toppen av kjeden

Nå er de fusjonert og eies av svenske Linas Matkasse der det norske investeringsselskapet Herkules Capital er hovedeier. 

Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte

Kjetil Graver

- I hele Q1 handlet det om forhandlinger før fusjonen fant sted 9. mars. I Q2 var vi mer eller mindre sjakk matt i påvente av myndighetenes velsignelse. 16. juni fikk vi grønt lys. Siden har vi brukt tiden til å integrere begge selskapene. Vi har blant annet flyttet Adams Matkasse-kundene over på Godtleverts IT-plattform. Vi kommer ikke til å oppleve noen særlig vekst i år, men vi har likevel begynt å se noen effekter av sammenslåingen, sier Graver.

Stordriftsfordeler og flere til å dele

Kjetil Graver har ansvaret for de to norske matkasse-konseptene, og det nye konseptet Lunsjlervert.no.

Det er et nettbasert konsept som retter seg mot SMB-markedet.

Både Godtlevert og Adams Matkasse lever i beste velgående under sine respektive merkevarenavn, selv om de nå tilhører samme selskap, BrandHub AS.

Stordriftsfordeler på IT, utvikling, innkjøp, pakking, utkjøring og logistikk var noen av godene som lokket ved en fusjon.

Begge selskapene opplevde nemlig en vekststopp etter noen eventyrlige år.


- Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte. Vi er ekstremt kostnadsbevisste og regner og tester i det uendelige. Også har vi noen grunnpilarer vi er veldig gode på og tro mot. Som at vi hopper bukk over grossistleddet og handler direkte fra bøndene og produsentene, sier Kjetil Graver.

- Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte. Vi er ekstremt kostnadsbevisste og regner og tester i det uendelige. Også har vi noen grunnpilarer vi er veldig gode på og tro mot. Som at vi hopper bukk over grossistleddet og handler direkte fra bøndene og produsentene, sier Kjetil Graver. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Overskuddsform

- I år regner jeg med at vi får et overskudd på rundt 20 millioner kroner før avskriving. De pengene skal vi ikke putte i lommen, men bruke til å utvikle enda bedre opplevelser for kundene våre. Vi er i god form om dagen, sier Graver.

Mens strategiske slagplaner legges på kontoret på Vulkan, skjer alt av pakking og utkjøring av matkassene fra et 6500 kvadratmeter stort bygg på Furuset i Oslo. Det tilsvarer omtrent en fotballbane.

Mens en aktør som Kolonial.no i fjor omsatte for 424 millioner kroner og fikk et bokført underskudd på 117 millioner kroner, vil altså Graver & Co tjene penger i år.

En prestasjon det nesten lukter kryss i taket av.

Hopper bukk over grossistleddet

- Hvordan får dere det til, Graver?

- Du kan kanskje kalle oss litt business-smarte. Vi er ekstremt kostnadsbevisste og regner og tester i det uendelige. Også har vi noen grunnpilarer vi er veldig gode på og tro mot. Som at vi hopper bukk over grossistleddet og handler direkte av produsentene, sier han videre.

Faktisk har så mye som 96 prosent av det de selger gått utenom et grossistledd.

- Det betyr bedre marginer. I mange tilfeller så mye som 15-20 prosent, fortsetter Graver, som kan fortelle at kundene elsker å kunne få andre produkter enn av merket Gilde på kjøttfronten. 

- Det betyr også at vi kan levere ferskere, og etter vår mening, sunnere produkter til kundene våre.

Et annet moment som spiller inn er at de kan få gode priser fordi de kjøper store volumer som bare blir levert på ett og samme sted. På lageret på Furuset.

- Tenk deg hvor mye mer jobb- og kostnadskrevende det er å få levert mindre volumer med for eksempel fersk fisk ut til en drøss med dagligvarebutikker, sier Graver,

Noe nytt er på vei

Han sier at de ikke ligger på latsiden, og at de i løpet av første kvartal neste år vil lansere et konsept som går utenom alt de holder på med nå.

- Jeg kan ikke si noe mer. Men følg med, sier han og gliser lurt.

- Også vil det bli en endring i matkassekonseptene. De vil i løpet av relativt kort tid preges av større fleksibilitet og valgfrihet for kundene, sier han og smiler lurt enda en gang.

Del artikkel: