Kina er i sterk økonomisk vekst. Den gjennomsnittlige levestandarden har steget enormt de siste årene, og landets middelklasse teller nå 400 millioner mennesker.
Kinas nye kjøpesterke forbrukere
Den stigende velstanden har betydd store endringer i kinesernes forbruksvaner. De mange millionene, som har blitt en del av middelklassen, har nå fått råd til å være mer selektive i deres innkjøp. De holder seg i høy grad unna kopivarer og fokuserer på kvalitet, sunnhet og sikkerhet - faktorer som står i sterk motsetning til deres oppfattelse av kinesiske produkter. Tiår med juks og skandaler har betydd at tilliten til kinesiske varer nå kan ha blitt svekket.
Det er her, nordiske produkter kommer inn i bildet. For kineserne er nordiske merkevarer blitt synonyme med den autentisiteten og troverdigheten som de etterspør, og de har særlig fått opp øynene for produktkategorier som design, mote, interiør, mat og sunnhet og personlig pleie.
Du kan også selge til kineserne
Du behøver ikke å stifte et kinesisk datterselskap for å komme inn på det kinesiske markedet. For de fleste norske virksomheter vil det være en alt for krevende og langsom prosess å etablere seg i Kina på egenhånd.
Det smarteste er å finne en partner, som kjenner til språket og kulturen, og som kan ta seg av alt fra logistikk, toll og betaling til markedsføring, kundeservice og returhåndtering.
- Med en partner kan du komme til Kina uten å være der selv eller kunne språket, sier Ann Christin Mahrt, markedssjef hos Ehubnordic.
Ehubnordic har etablert en nordisk multibrandbutikk på den kinesiske netthandelsplattformen Tmall Global. Her selger blant annet norske Orkla, de danske merkene Kähler, Stelton og svensk/danske Arla utvalgte produkter til kvalitetbevisste kinesiske forbrukere.
Tmall Global skiller seg ut fra de andre kinesiske plattformene ved å kun selge originale produkter fra utenlandske merker. Forbrukernes tillit til Tmall er derfor høy.
Start smått, lær underveis og vær tålmodig
- Typisk sett starter man med å få 5-10 produkter i vår butikk, også opparbeider man seg langsomt merkekjennskap underveis. Det smitter av på andre produkter. Når man har kjørt et produkt opp som "hero product", starter man på neste slik at det hele tiden kommer noe nytt, forklarer Ann Christin Mahrt.
Det som selger i Norden selger ikke nødvendigvis i Kina. Derfor er det viktig å holde øynene med på hvordan de enkelte produkter klarer seg.
- Vi samarbeider tett med merkevarene og ser en gang i kvartalet på hvordan de ser ut. Hvilke produkter selger best? Er det noe som ikke selger? Skal det fjernes, og skal det testes noe annet?
I utgangspunktet er det kun få nordiske merker som er kjente i Kina. På tross av sin status som anerkjent merkevare i Norge måtte også Orkla, som flere andre nordiske merkevarer smøre seg med tålmodighet for å komme inn på Tmall Global.
Også for nettbutikker
Norske nettbutikker, som selger produkter fra nordiske merker, har også muligheter for å selge via Ehbunordic´s kinesiske butikk. Det gir dem mulighet for mer inntekter på verdens største netthandelsmarked via Alibaba´s Tmall Global.
- Noen merker vil sikkert aldri selv komme til Kina fordi de er for små, men det kan godt være at en nettbutikk kan løfte dem, sier Ann Christin Mahrt.